
Sven Bjerstedt
Associate professor

Komposition som projekt i heterogena studentgrupper: Ett exempel från skådespelarutbildningen
Author
Summary, in Swedish
En vanligt förekommande utmaning i högre utbildning är översiktskurser med snäva tidsramar och heterogena studentgrupper. Artikeln vill peka på den positiva potentialen i sådana omständigheter genom att presentera ett konkret exempel på ett arbetssätt som har visat sig framgångsrikt inom skådespelarutbildningens musikundervisning: tonsättningsuppgifter som konceptualiseras individuellt och realiseras gemensamt. I en intervjustudie visas detta arbetssätt ha positiv påverkan på studenternas individuella utveckling i flera avseenden. Bland de läranderesultat som förefaller särskilt intressanta och potentiellt överförbara till åtskilliga ämnesområden finns självförtroende, förmåga att kommunicera samt förmåga att gemensamt hantera en kreativ process.
Department/s
- Malmö Theatre Academy
Publishing year
2015
Language
Swedish
Pages
195-201
Publication/Series
Högre utbildning
Volume
5
Issue
3
Full text
- Available as PDF - 81 kB
- Download statistics
Links
Document type
Journal article
Publisher
Swednet
Topic
- Didactics
Keywords
- heterogena grupper
- kreativa processer
- komposition
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 2000-7558