Cecilia Damströms is tar hem pris

Cecilia Damström. Foto.
Cecilia Damström. Foto: Marthe Veian

Den finländska tonsättaren Cecilia Damström, alumn i komposition vid Musikhögskolan i Malmö, har erhållit Teosto Prize – ett av Nordens största konstpriser.

Damströms verk heter ICE och är inspirerat av smältande snö. Verket komponerades förra året på beställning av Sinfonia Lahti till ära av att staden Lahti som 2021 utsågs till ”Green Capital of Europe”. Med sitt verk ville Damström illustrera hur vintern blir allt kortare och hur vi går in i en tid då naturens larmsignaler ljuder alltmer.

”Jag vill genom ICE uttrycka hur global uppvärmning, ekosystemets kollaps och världens och nutidsmänniskans tempo förstör existensen för den underbara snön och miljontals år gamla isstrukturer och hur jordens hjärta med varje slag kämpar för sin existens. I ICE har jag också försökt beskriva vad som händer om vi människor verkligen tar ansvar och engagerar oss innan det är för sent och i slutet av verket vänder utvecklingen åter tillbaka till en värld av vinterlandskap. Namnet ICE står både för is och In Case of Emergency.”

Damströms förmåga att skapa filmiska och kraftfulla ljudbilder imponerar och en av hennes lärare vid Musikhögskolan i Malmö, Rolf Martinsson, är inte förvånad över att hon vann:

– Teosto Prize syftar ju till att lyfta fram djärv, innovativ och originell finländsk musik och där passar Cecilias musik in alldeles utmärkt.

I år är det sjuttonde gången som Teosto Prize delas ut och prissumman är högre än någonsin – totalt delas 60 000 euro ut mellan de vinnande verken.

Fler komponerande alumner

Cecilia Damström är dock inte den enda alumnen i komposition vid Musikhögskolan i Malmö som belönats för sina insatser som tonsättare inom nutida konstmusik. Listan är tvärtom lång. Alumnerna Paula af Malmborg Ward (2011), Victoria Borisova-Ollas (2013), Albert Schnelzer (2017) och Benjamin Staern (2022) har alla prisbelönats på olika sätt. De har dessutom fått stort fokus vid tonsättarweekend-festivalen vid Stockholms konserthus i samarbete med Kungliga Filharmoniska Orkestern.

Paula af Malmborg Ward, Victoria Borisova-Ollas, Albert Schnelzer och Benjamin Staern. Fotokollage.
Prisvinnande kompositionsalumner: Paula af Malmborg Ward, Victoria Borisova-Ollas, Albert Schnelzer och Benjamin Staern.

Nästa vår kommer även Tobias Broström, ytterligare en alumn vid Musikhögskolan i Malmö, att presenteras på denna prestigefulla festival för vår tids musik.

Tobias Broström. Foto.
Tobias Broström – kompositionsalumn från Musikhögskolan i Malmö.

Det ser vi fram emot!