Musikhögskolan i Malmö är en ledande utbildnings- och forskningsinstitution inom musik.

Student spelar violin. Fotograf: Michel Thomas.

Vi erbjuder en kreativ och stimulerande utbildningsmiljö där studenter förbereds för en karriär som professionella musiker, kompositörer, kyrkomusiker eller musiklärare. Vårt forskningsprogram bedriver forskning i musik och musikpedagogik på konstnärlig och vetenskaplig grund.

Musikhögskolan i Malmö har en tydlig internationell profil, vilket återspeglas i vårt omfattande nätverk av partnerinstitutioner, gästföreläsare, lärar- och studentutbyten samt rekryteringar.

Vi är en del av den Konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet som återkommande rankas som ett av världens 100 främsta lärosäten.

Snabbfakta

Studenter

• 450 i programutbildningar
  • 1000 i fristående kurser

Anställda
Totalt ca 235 anställda fördelat på

• 190 lärare (15 professorer, 30 lektorer, 33 adjunkter, ca 100 timarvoderade lärare)
  • 10 doktorander
  • 35 teknisk/administrativ personal

Omsättning
105 miljoner

Vår vision

En inkluderande och samverkande institution med hög utbildningskvalitet.

• Vi är en öppen och dynamisk arbetsplats där en inkluderande miljö välkomnar musikalisk och kulturell mångfald. Verksamheten vilar på demokratisk grund och bygger på delaktighet och respekt för människors olikheter och lika värde.

• Studenter och medarbetare tar stort eget ansvar i en lärandemiljö som präglas av höga ambitioner. Ämneskunskaper, konstnärligt utövande, hantverksskicklighet och pedagogisk öppenhet är de bärande fundamenten för hög utbildningskvalitet.

• Musikhögskolan arbetar för att utveckla musikens roll i samhället genom samverkan och genom att vara en inflytelserik röst i musik- och kulturlivet, samhällsdebatten och vetenskapssamhället.
Kollage gjort av kaffekopp och en penna. Illustration.

Förhållningspolicy

- för oss som är verksamma vid Konstnärliga fakulteten.

Förhållningspolicy (PDF 5,4 MB, nytt fönster)

Studenter bockar på scen. Foto.

Stöd vår verksamhet

Musikhögskolan i Malmö tar tacksamt emot stöd i form av donationer. Önskar du bidra till att skapa de bästa förutsättningarna för att genomföra utbildning, forskning och produktioner av högsta kvalitet, vänligen kontakta vår prefekt Hans Hellsten.