Studera i Malmö

Leendes studenter framför Malmö Opera. Fotograf: Michel Thomas.

Malmö - den perfekta staden för att plugga musik!

Det är onekligen något speciellt med Malmö. Staden är precis lagom liten för att kunna ta sig runt överallt med cykel men tillräckligt stor för att ha ett rikt kulturliv. Invånarna kommer från hela världen och det speglar sig i Malmös kontinentala atmosfär och fantastiska musikscen.

Tre cyklandes studenter. Fotograf: Michel Thomas.

Som studentstad har Malmö utvecklats mycket under de senaste åren och att plugga här är lätt. Det går att hitta centralt belägna, bra studentbostäder till rimliga priser, samma gäller mat och nöjen. Inte undra på att Malmö blev utnämnd till landets näst bästa studentstad 2023.

Musik i Syd
Regional musikinstitution i Skåne och Kronoberg med syfte att ge människor tillgång till levande musikupplevelser. Institutionen driver projekt inom bland annat kammarmusik, jazz och folk- och världsmusik.

Malmö akademiska kör och orkester
Malmö högskolas ensembler ger regelbundet konserter både i och utanför Malmö. Många av medlemmarna kommer från Musikhögskolan i Malmö.

Malmö Symfoniorkester
Malmö Symfoniorkester spelar på konserthuset Malmö Live. Som student vid Musikhögskolan i Malmö får du fribiljetter och studentrabatter till många av deras konserter.

Malmö Opera
Malmö Opera ger också studentrabatter till sina föreställningar.

Jazz i Malmö
En förening som arrangerar många av de jazzkonserter som ges i Malmö.

MixMusik
Världsmusikföreningen MixMusik arrangerar konserter med musik från hela världen.

Malmö Folk
Ideell folkmusikförening som arrangerar konserter, danskvällar, kurser och andra aktiviteter.

Malmö Konsthall
Malmö Konsthall ger tre till fyra större utställningar varje år med såväl internationella som lokala konstnärer.

Malmö Muséer
Malmö Muséer är beläget i slottet Malmöhus. Här hittar du flera parallella utställningar, både fasta och temporära.

Inkonst
En scen som rymmer det mesta, från konserter till teater och performance.

Skånes Dansteater
Ett Malmöbaserat danskompani med inriktning på samtida modern dans.

Dansstationen
Sveriges största fria gästspelsscen för samtida dans, baserad i Malmö. Som student vid Musikhögskolan i Malmö får du halva priset på föreställningar.

Spegeln
Biograf med egen bistro som visar både kommersiella och konstnärligt inriktade filmer.

Studenter sitter i Folkets park. Fotograf: Michel Thomas.