Vår historia

- över 100 år av musikutbildning

Malmö Musikkonservatorium, föregångare till Musikhögskolan i Malmö, började sin verksamhet 1907 på initiativ av den italienske flöjtisten Giovanni Tronchi, som även blev skolans förste direktör.

Lektion år 1909 med Giovanni Tronchi och studenter. Foto.
Musiklektion ledd av Giovanni Tronchi (stående) år 1909.

År 1971 blev skolan en statlig utbildning och bytte då namn till Musikhögskolan i Malmö. Sex år senare, 1977, blev verksamheten en del av Lunds universitet. År 2007 inrättades den Konstnärliga fakulteten där Musikhögskolan idag ingår tillsammans med Teaterhögskolan och Konsthögskolan.

Konstnärlig och pedagogisk progression

Under Musikhögskolans drygt hundraåriga historia har verksamheten utvecklats i aktiv samverkan med regionens och landets musik- och kulturliv. Framstående musiker, tonsättare, pedagoger och forskare har under decennier utvecklat kunskapstraditioner inom det musikaliska och pedagogiska området som banat väg för förändring och förnyelse. Dagens utbildningar bygger på medveten konstnärlig och pedagogisk progression och präglas av engagemang, nyfikenhet, reflektion och ett kreativt förhållningssätt. Den beprövade erfarenheten och det nyskapande går hand i hand med den konstnärliga och vetenskapliga kunskapstraditionen.