Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Sara Wilén

Doktor i konstnärlig forskning i musik
Lärare i operaimprovisation, improvisation och Musik på Scen


Sara Wilén är klassisk sångare, utbildad vid bland annat Operastudio 67 och Musikhögskolan i Malmö, med konstnärlig masterexamen i klassisk sång 2003. I oktober 2017 disputerade Sara i konstnärlig forskning i musik vid Musikhögskolan i Malmö med avhandlingen Singing in Action: An inquiry into the creative working processes and practices of classical and contemporary vocal improvisation www.singinginaction.com

Sedan 2005 undervisar Sara vid Musikhögskolan i Malmö. Hon har presenterat sin forskning och operaimprovisation i ord och ton vid konferenser vid högskolor och konservatorier i bl a Belgrad, Montreal, Lyon, Maynooth, Huddersfield, Helsingfors, Göteborg och Stockholm. Sara har även studerat dramapedagogik vid Malmö Universitet. Sara är verksam som lärare och workshopledare i scenisk gestaltning, teater och operaimprovisation och har verkat i bl a Köpenhamn, Helsingfors och Montreal. Sara är också verksam som teaterpedagog vid Kulturskolan i Malmö.
 
Bland operarollerna Sara sjungit kan nämnas Violetta i La Traviata, Donna Elvira i Don Giovanni, Fiordiligi i Così fan tutte, Pamina i Trollflöjten, Berta i Barberaren i Sevilla, Petra i Balladen om Kasper Rosenröd (Björlin), Barnet i Sälkinnet (Staern et al) och Jenny i Three sisters who are not sisters (Rorem). Sara har varit solist vid bland annat NorrlandsOperan, Teatr Weimar, Skånska Operan, Riksteatern och på Operaverkstan/Malmö Opera. Som konsertsångerska har Sara erfarenhet som solist i oratorier, orkesterverk, kammarmusik, romanser och nutida musik, med framträdanden runtom i Sverige. Hon har framträtt med bland annat Helsingborgs Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och i Danmark.

I duon Impromans, som improviserar romanser i olika klassiska stilar, har Sara tillsammans med Conny Antonov framträtt på konserter både i Sverige och utomlands. Som medlem i Operaimprovisatörerna sedan 2007 har Sara medverkat som solist och workshopledare i ensemblens femtontal offentliga produktioner, med Svenska Kammarorkestern och Gävle Symfoniorkester, framträdanden på Folkoperan, Vadstena-Akademien, Malmö Opera, Halland Opera & Vocal Festival, Orionteatern, Bastionen i Malmö, Lund Comedy Festival, Klara Soppteater, Göteborgskalaset, Malmö Garden Show, Inter Arts Center, Sveriges Radio och SVT samt turnéer i arrangemang av Musik i Syd, Region Gävleborg, Scenkonst Sörmland, Musik i Halland med flera. Operaprojektet Gravity of Life genomfördes tillsammans med sex körer och vokalensembler runtom i Sverige, bland annat Hjorthagens Vokalensemble, Svanholm Singers och Carolinae Damkör. Den senaste produktionen av Gravity of Life genomfördes som ett samarbete mellan Operaimprovisatörerna och solosångare vid Musikhögskolan i Malmö, och utgjorde en del av Saras disputation in Malmö den 30 september 2017.

Länk till ensemble

www.operaimprovisatorerna.se


Avhandling:

Singing in Action (2017)

An inquiry into the creative working processes and practices of classical and contemporary vocal improvisation

Abstract
This dissertation explores performative perspectives on classical and contemporary vocal improvisation (CCVI) as a critical, creative tool for development of and research in vocal performance. It consists of one introductory part and five articles, with additional documentation on a homepage. The artistic projects have been performed in close collaboration with fellow classically trained singers and musicians. The practice of CCVI is contextualised in relation to vocal history, opera, improvisation practice(s) and research in vocal performance. The artistic methods of opera improvisation, lyrical improvisation and CCVI without words are described in text and video. The studies performed also investigate how theoretical concepts such as performativity, action and interperformativity can be used for articulating aspects of communication, creativity and knowledge in CCVI.

Central to the thesis is a suggested model for analysing performativity in three dimensions: the structural, the symbolic and the individual. Performative aspects of the singer’s subject positions as a vocal and instrumental persona in a classical vocal concert approach and an opera performance approach are articulated and problematised in the artistic practice. New artistic performance concepts and projects are presented. CCVI is used as a creative artistic tool for singers in critical dialogue with classical vocal performance tradition: deconstructing methods of portraying gender and power in operatic performance; opera improvisation with symphonic orchestra; composed and improvised opera with choirs; abstract improvisation in dialogue with visual art; improvisation with poetry and electronics and deconstructing Lied performance in dialogue with light design. An interview study focusing on the experiences and perspectives of the improvisers indicate that presence, relations to one another in the ensemble, relations to the emerging material, and the creation of common agreements and structures are central in CCVI. Three analytical models focusing on interaction in CCVI are presented: action analysis in improvisation, the Interplay Analysis Model and the use of the concept musico-performative tropes. It is suggested that improvisers in CCVI create music, text and dramatic content as vocal and musical actions by the intuitive use of musical and performative tropes in an interperformative play with the performance context as well as the classical singing tradition.

Läs avhandlingen här


Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Senaste
Alla

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Sara Wilen
E-post: sara [dot] wilen [at] mhm [dot] lu [dot] se