

Fil Dr i musik, universitetslektor i konstnärlig forskning med inriktning improvisation, kursledare/samordnare för examensarbeten på musikerlinjen, fakultetskoordinator digital undervisning, handledare och examinator.
Sara Wilén är klassisk sångare, utbildad vid bland annat Operastudio 67 och Musikhögskolan i Malmö, med konstnärlig masterexamen i klassisk sång 2003. I oktober 2017 disputerade Sara i konstnärlig forskning i musik vid Musikhögskolan i Malmö med avhandlingen Singing in Action: An inquiry into the creative working processes and practices of classical and contemporary vocal improvisation www.singinginaction.com
Sedan 2005 undervisar Sara vid Musikhögskolan i Malmö. Hon har presenterat sin forskning och operaimprovisation i ord och ton vid konferenser vid högskolor och konservatorier i bl a Belgrad, Montreal, Lyon, Maynooth, Huddersfield, Helsingfors, Göteborg och Stockholm. Sara har även studerat dramapedagogik vid Malmö Universitet. Sara är verksam som lärare och workshopledare i scenisk gestaltning, teater och operaimprovisation och har verkat i bl a Köpenhamn, Helsingfors och Montreal. Sara är också verksam som teaterpedagog vid Kulturskolan i Malmö.
Bland operarollerna Sara sjungit kan nämnas Violetta i La Traviata, Donna Elvira i Don Giovanni, Fiordiligi i Così fan tutte, Pamina i Trollflöjten, Berta i Barberaren i Sevilla, Petra i Balladen om Kasper Rosenröd (Björlin), Barnet i Sälkinnet (Staern et al) och Jenny i Three sisters who are not sisters (Rorem). Sara har varit solist vid bland annat NorrlandsOperan, Teatr Weimar, Skånska Operan, Riksteatern och på Operaverkstan/Malmö Opera. Som konsertsångerska har Sara erfarenhet som solist i oratorier, orkesterverk, kammarmusik, romanser och nutida musik, med framträdanden runtom i Sverige. Hon har framträtt med bland annat Helsingborgs Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och i Danmark.
I duon Impromans, som improviserar romanser i olika klassiska stilar, har Sara tillsammans med Conny Antonov framträtt på konserter både i Sverige och utomlands. Som medlem i Operaimprovisatörerna sedan 2007 har Sara medverkat som solist och workshopledare i ensemblens femtontal offentliga produktioner, med Svenska Kammarorkestern och Gävle Symfoniorkester, framträdanden på Folkoperan, Vadstena-Akademien, Malmö Opera, Halland Opera & Vocal Festival, Orionteatern, Bastionen i Malmö, Lund Comedy Festival, Klara Soppteater, Göteborgskalaset, Malmö Garden Show, Inter Arts Center, Sveriges Radio och SVT samt turnéer i arrangemang av Musik i Syd, Region Gävleborg, Scenkonst Sörmland, Musik i Halland med flera. Operaprojektet Gravity of Life genomfördes tillsammans med sex körer och vokalensembler runtom i Sverige, bland annat Hjorthagens Vokalensemble, Svanholm Singers och Carolinae Damkör. Den senaste produktionen av Gravity of Life genomfördes som ett samarbete mellan Operaimprovisatörerna och solosångare vid Musikhögskolan i Malmö, och utgjorde en del av Saras disputation in Malmö den 30 september 2017.
Sara deltar i följande forskningsprojekt:
- MUSENSE (2022-2025)
- Aesthetics and Business Creativity (2023-)
- Advanced Study Group - Aesthetics and Business Creativity (2024-2025)
- Opera Improvisation in the Age of AI: Enhancing business creativity and audience engagement through interactive and immersive opera theatre (2024-)
- Anthology: Musical expressions of improvisation – pedagogical, aesthetic and artistic perspectives (2023-2026)
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Orsak Verkan : Föreställning i operaimprovisation
Sara Wilén, David Hornwall
(2024)
Konstnärligt arbeteMusic and Embodied Action In Opera : A Reflective Practitioner Dialogue
Hedvig Jalhed, Sara Wilén
(2024)
Konferensbidrag: abstractThe play of vocal actors : Exploring performative agency through opera improvisation
Sara Wilén
(2019) Expanding the Space for Improvisation Pedagogy in Music : A Transdisciplinary Approach , p.82-101
Del av eller Kapitel i bokSinging in Action : An inquiry into the creative working processes and practices of classical and contemporary vocal improvisation
Sara Wilén
(2017) Doctoral studies and research in fine and performing arts
DoktorsavhandlingTowards a virtuous circle - Third Cycle artistic research in the conservatoire as creative dialogue, critical reflection and discipline development
Karin Johansson, Sara Wilén, Francisca Skoogh, Peter Spissky
(2015)
Konferens - annatA kaleidoscope of interactions. : Researching and presenting processes of opera improvisation.
Sara Wilén
(2015) L'Esmuc digital Revista de L'escola Superior de Musica de Catalunya, 35
Artikel i tidskriftArtistic research in the conservatoire
Karin Johansson, Sara Wilén, Francisca Skoogh, Peter Spissky
(2014)
Konferens - annatIn search of oscillating relations : Power, gender, remix in operatic performance
Sara Wilén
(2013) Perspectives in Music and Music Education, 9 p.205-205
Del av eller Kapitel i bokSinging in action : intertextual and interperformative play in opera improvisation
Sara Wilén
(2013) (Re)thinking improvisation : artistic explorations and conceptual writing , p.129-129
Konferensbidrag