Erik Berndalen - kompositören bakom kungens jubileumsmarsch

Erik Berdalen. Foto.

2023 är ett jubileumsår för Sverige då landets kung, Carl XVI Gustaf, firar 50 år på tronen. Erik Berndalen, universitetsadjunkt i musikteori vid Musikhögskolan i Malmö, har på beställning av Försvarsmusiken komponerat ”För Sverige – i tiden”, jubileumsmarschen som kommer att spelas i samband med firandet.

Erik Berndalen är både alumn och lärare vid Musikhögskolan i Malmö där han undervisar i bland annat satslära och Musik och samhälle. Vid sidan av sitt pedagogiska arbete är han aktiv som jazzmusiker och dirigent och räknas dessutom som en av landets mest välrenommerade arrangörer av blåsmusik. Erik har särskilt profilerat sig inom det militärmusikaliska fältet och även om Kungens jubileumsmarsch inte är hans första beställningsverk påpekar han att det onekligen är speciellt.

– Det kändes givetvis fantastiskt att få det här uppdraget, det är både en enorm ära att bli tillfrågad och en musikalisk möjlighet att få sätta ett historiskt avtryck.

Musik som håller måttet

Den nykomponerade Jubileumsmarschen kommer att spelas vid upprepade tillfällen under 2023, givetvis vid jubileumsmiddagarna i Kungliga slottet och vid nationaldagsfirandet på Skansen, men även vid de 21 länsbesök som kungen och drottningen kommer att genomföra i hela landet. Inte ett lätt uppdrag att skriva musik till.

– Eftersom jag har varit aktiv inom militärmusikvärlden länge har jag ju hört hundratals marscher vid det här laget. Jag är med andra ord bekant med genren och det dyker ofta upp idéer hos mig till olika marscher, särskilt när jag är ute och går, simmar eller rör på mig fysiskt. Det var helt enkelt så jag började när jag fick det här beställningsverket med; att röra på mig.

– Det fanns också ett tydligt direktiv från hovet som beställde marschen via Försvarsmusiken hur de ville att den skulle vara. Önskemålet var traditionell, svensk marschmusik som samtidigt skulle vara festlig och med majestätisk karaktär. Det fanns även en önskan från drottning Silvia om att det skulle få finnas folkmusikaliska melodier invävt och den önskan tog jag till mig. Slutresultatet innehåller därför några tongångar som erinrar om svensk folkmusik, speciellt från Dalarna. Men framför allt har jag tillåtit mig att citera Otto Lindblads Kungssången, den innehåller ju redan en hyllning till kungen, vilket kändes väldigt passande.