Kulturskoleklivet
Är du konstnär, musiker eller jobbar inom scenkonst? Läs till kulturskolepedagog hos oss!
Det finns ett stort behov av att utbilda fler samt förstärka befintlig kompetens i den svenska kommunala musik- och kulturskolan. Målsättningen är att alla barn och unga i Sverige, oavsett bakgrund och uppväxtmiljö, ska ha en ökad tillgång till en inkluderande kulturskola.
Lunds universitet är ett av sex lärosäten som har tilldelats särskilda medel för att utbilda framtidens kulturskolepedagoger.
Satsningen är till för dig som:
- har en konstnärlig examen men saknar pedagogisk påbyggnad (Kulturskolepedagogutbildning 90Hp)
- redan är verksam pedagog i kulturskolan (fristående kurser)
- är verksam som konstnär, musiker eller inom scenkonst (behörig till utbildning genom reell kompetens)
Alla tre inriktningar ges på Musikhögskolan i Malmö vilket möjliggör möten mellan de olika konstformerna.
Kulturskolepedagogutbildning (90Hp)
Kulturskolepedagogutbildningen ges med tre olika inriktningar; scenkonst, konst och musik. Utbildningen innehåller kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna, ämnesdidaktik, kulturskoledidaktik, projektledning och tvärkonstnärliga samarbeten. Det förekommer även verksamhetsförlagd utbildning genom praktik på kulturskola.
Utbildningen ges på helfart, men för dig som vill studera på deltid erbjuds ett urval av kurserna i fristående form. Grundläggande krav på förkunskaper är motsvarande 90 hp inom ett konstnärligt ämne.
Fristående kurser
Är du redan verksam som pedagog? Kulturskoleklivet innehåller även fristående kurser för kompetensutveckling och ny inspiration, ökad bredd eller ämnesfördjupning.
KUPE10 En kulturskola för alla (LU)
KUSE52 Digitala verktyg för konstnärligt lärande (LU)
KUSE50 Kulturskoledidaktik 1 (LU)
KUSE53 Praktiskt instrumentkännedom: kompinstrument (LU)
KUSE51 Rytmik för tvärkonstnärligt lärande ((LU)
KUPE11 Inkluderande och specialpedagogiska perspektiv i kulturskolan (LU)
KUPE14 Ämnesdidaktik 1: Scenkonst (LU)
KUPE24 Ämnesdidaktik 2: Scenkonst (LU) länk aktiveras HT24
KUPE15 Ämnesdidaktik 1: Konst (LU)
KUPE25 Ämnesdidaktik 2: Konst (LU) - länk aktiveras HT24
KUSE35 Ämnesdidaktik 3: Konst (LU)
KUTE01 Regi och scenisk gestaltning med barn och unga (Teaterhögskolan)
KUTE02 Regissera konceptuell scenkonst med barn och unga (Teaterhögskolan)
KUTE04 Manus och dramaturgi med barn och unga (Teaterhögskolan)
MUHG15 Rytmik i förskola och skola (LU)
MUHG48 Rytmikmetodik för barn 0–6 år (LU) - länk aktiveras HT24
MUHG79 Lustfyllt lärande i musik för elever med intellektuella/kognitiva funktionsvarianter (LU)
MUHF88 Liveljud för musiklärare och musiker (LU)
MUHF62 Barn- och ungdomskörmetodik (LU)
MUHG84 Digital musikproduktion (LU)
MUHF85 Hemmastudio (LU)
Ansök här
Ansökan är öppen 17 mars – 15 april 2025. Utbildningen startar höstterminen 2025.
Ansökan och alla intyg måste ha inkommit till antagning.se senast sista anmälningsdag.
Observera att bedömningen om behörighet genom reell kompetens görs utifrån de dokument som inkommit i tid. En ansökan om reell kompetens behandlas inte om den inkommer efter sista anmälningsdag eller i samband med sen anmälan.
Kontakt
Lena Hallabro
Utbildningsledare
+46 40 32 54 02
lena [dot] hallabro [at] mhm [dot] lu [dot] se (lena[dot]hallabro[at]mhm[dot]lu[dot]se)
Per Ullberg | inriktning scenkonst
Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
– Jag sökte dels för att lättare kunna arbeta som pedagog inom ämnet scenkonst, och dels för att jag har arbetat så länge att jag tycker det är dags att lära ut den kunskapen jag bär på. Och sen för att det är en spännande utbildning helt enkelt.
Ida Wennström | inriktning musik
Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
– Jag spenderade större delen av min fritid på olika aktiviteter inom kulturskolan under min uppväxt och har många fina minnen därifrån. Efter min musikerutbildning kände jag en längtan efter att få ge tillbaka, inte bara till en publik utan även till barn, ungdomar och vuxna som vill lära sig och dela musikupplevelser genom att spela. Då lockade Kulturskolepedagogutbildningen mig eftersom jag kände att jag behövde pedagogiken samt att utbildningen är inriktad på den skolform som jag är intresserad av att undervisa i.
Per-Linus Westberg | inriktning musik
Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
– Jag har under de senaste åren jobbat i grundskola som musiklärare. Jag gillar verkligen att undervisa men jag saknar den pedagogiska utbildningen. När jag fick nys om den här utbildningen tänkte att det nog skulle kunna vara något för mig. Jag ansökte och kom in.