Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kulturskoleklivet

Är du konstnär, musiker eller jobbar inom scenkonst? Läs till kulturskolepedagog hos oss!

Konst | Scenkonst | Musik

Det finns ett stort behov av att utbilda fler samt förstärka befintlig kompetens i den svenska kommunala musik- och kulturskolan. Målsättningen är att alla barn och unga i Sverige, oavsett bakgrund och uppväxtmiljö, ska ha en ökad tillgång till en inkluderande kulturskola.

Lunds universitet är ett av sex lärosäten som har tilldelats särskilda medel för att utbilda framtidens kulturskolepedagoger.

Satsningen är till för dig som: 

  • har en konstnärlig examen men saknar pedagogisk påbyggnad (Kulturskolepedagogutbildning 90Hp)
  • redan är verksam pedagog i kulturskolan (fristående kurser)
  • är verksam som konstnär, musiker eller inom scenkonst (behörig till utbildning genom reell kompetens)

Alla tre inriktningar ges på Musikhögskolan i Malmö vilket möjliggör möten mellan de olika konstformerna. 

Kulturskolepedagogutbildning (90Hp)

Kulturskolepedagogutbildningen ges med tre olika inriktningar; scenkonst, konst och musik. Utbildningen innehåller kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna, ämnesdidaktik, kulturskoledidaktik, projektledning och tvärkonstnärliga samarbeten. Det förekommer även verksamhetsförlagd utbildning genom praktik på kulturskola.

Utbildningen ges på helfart, men för dig som vill studera på deltid erbjuds ett urval av kurserna i fristående form. Grundläggande krav på förkunskaper är motsvarande 90 hp inom ett konstnärligt ämne.

Läs mer och anmäl dig här

Fristående kurser

Är du redan verksam som pedagog? Kulturskoleklivet innehåller även fristående kurser för kompetensutveckling och ny inspiration, ökad bredd eller ämnesfördjupning. Kurserna ges vid Musikhögskolan alternativt på distans.

KUPE10 En kulturskola för alla (LU) - länk aktiveras 15/3 2024 
KUSE52 Digitala verktyg för konstnärligt lärande (LU) 
KUSE50 Kulturskoledidaktik 1 (LU) 
KUPE11 Inkluderande och specialpedagogiska perspektiv i kulturskolan (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
KUSE53 Praktiskt instrumentkännedom: kompinstrument (LU) 
KUSE51 Rytmik för tvärkonstnärligt lärande ((LU) 
KUPE14 Ämnesdidaktik 1: Scenkonst (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
KUPE24 Ämnesdidaktik 2: Scenkonst (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
KUPE15 Ämnesdidaktik 1: Konst (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
KUPE25 Ämnesdidaktik 2: Konst (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
KUPE35 Ämnesdidaktik 3: Konst (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
MUHG15 Rytmik i förskola och skola (LU)
MUHG48 Rytmikmetodik för barn 0–6 år (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
MUHG79 Lustfyllt lärande i musik för elever med intellektuella/kognitiva funktionsvarianter (LU)
MUHF88 Liveljud för musiklärare och musiker (LU)
MUHF62 Barn- och ungdomskörmetodik (LU)
MUHG84 Digital musikproduktion (LU) - länk aktiveras 15/3 2024
MUHF85 Hemmastudio (LU)

 

Kontakt

Lena Hallabro
Utbildningsledare
+46 40 32 54 02
lena [dot] hallabro [at] mhm [dot] lu [dot] se (lena[dot]hallabro[at]mhm[dot]lu[dot]se)

Porträtt på Per Ullberg, student Kulturskolepedagog

Per Ullberg | inriktning scenkonst

Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
- Det är en ny spännande utbildning. Jag sökte dels för att lättare kunna arbeta som pedagog inom ämnet scenkonst, och dels för att jag har arbetat så länge att jag tycker det är dags att lära ut den kunskapen jag bär på.

Porträtt på Ida Wennström, student Kulturskolepedagog

Ida Wennström | inriktning musik

Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
- Jag spenderade större delen av min fritid på olika aktiviteter inom kulturskolan under min uppväxt och har många fina minnen därifrån. Efter min musikerutbildning kände jag en längtan efter att få ge tillbaka, inte bara till en publik utan även till barn, ungdomar och vuxna som vill lära sig och dela musikupplevelser genom att spela. Då lockade Kulturskolepedagogutbildningen mig eftersom jag kände att jag behövde pedagogiken samt att utbildningen är inriktad på den skolform som jag är intresserad av att undervisa i.

Porträtt på Per-Linus Westberg, student Kulturskolepedagog

Per-Linus Westberg | inriktning musik

Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
- Jag har under de senaste åren jobbat i grundskola som musiklärare. Jag gillar verkligen att undervisa men jag saknar den pedagogiska utbildningen. Jag fick reda på att den nya utbildningen ”Kulturskoleklivet” skulle starta och tänkte att det nog skulle kunna vara något för mig. Jag ansökte och kom in.