Kulturskoleklivet
Är du konstnär, musiker eller jobbar inom scenkonst? Läs till kulturskolepedagog hos oss!
Det finns ett stort behov av att utbilda fler samt förstärka befintlig kompetens i den svenska kommunala musik- och kulturskolan. Målsättningen är att alla barn och unga i Sverige, oavsett bakgrund och uppväxtmiljö, ska ha en ökad tillgång till en inkluderande kulturskola.
Lunds universitet är ett av sex lärosäten som har tilldelats särskilda medel för att utbilda framtidens kulturskolepedagoger.
Satsningen är till för dig som:
- har en konstnärlig examen men saknar pedagogisk påbyggnad (Kulturskolepedagogutbildning 90Hp)
- redan är verksam pedagog i kulturskolan (fristående kurser)
- är verksam som konstnär, musiker eller inom scenkonst (behörig till utbildning genom reell kompetens)
Alla tre inriktningar ges på Musikhögskolan i Malmö vilket möjliggör möten mellan de olika konstformerna.
Kulturskolepedagogutbildning (90Hp)
Kulturskolepedagogutbildningen ges med tre olika inriktningar; scenkonst, konst och musik. Utbildningen innehåller kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna, ämnesdidaktik, kulturskoledidaktik, projektledning och tvärkonstnärliga samarbeten. Det förekommer även verksamhetsförlagd utbildning genom praktik på kulturskola.
Utbildningen ges på helfart, men för dig som vill studera på deltid erbjuds ett urval av kurserna i fristående form. Grundläggande krav på förkunskaper är motsvarande 120 hp inom ett konstnärligt ämne.
Fristående kurser
Är du redan verksam som pedagog? Kulturskoleklivet innehåller även fristående kurser för kompetensutveckling och ny inspiration, ökad bredd eller ämnesfördjupning. Kurserna ges vid Musikhögskolan alternativt på distans.
KUSE15 En kulturskola för alla (LU) - HT
KUSE36 Att iscensätta tvärkonstnärligt lärand (LU) - HT
KUSE52 Digitala verktyg för konstnärligt lärande (LU) - HT
KUSE22 Kulturskolan som idé och praktik 2 (LU) - VT
KUSE50 Kulturskoledidaktik 1 (LU) (HT)
KUSE10 Inkluderande och specialpedagogiska perspektiv i kulturskolan (LU) - HT
KUSE27 Lärande och ledarskap i kulturskolan (LU) - VT
KUSE53 Praktiskt instrumentkännedom: kompinstrument (LU) - HT
KUSE51 Rytmik för tvärkonstnärligt lärande ((LU) - HT
KUSE13 Ämnesdidaktik 1: Scenkonst (LU) - HT
KUSE24 Ämnesdidaktik 2: Scenkonst (LU) - VT
KUSE34 Ämnesdidkatik 3: Scenkonst (LU) - HT
KUSE14 Ämnesdidaktik 1: Konst (LU) - HT
KUSE25 Ämnesdidkatik 2: Konst (LU) - VT
KUSE35 Ämnesdidaktik 3: Konst (LU) - HT
KUSE33 Ämnesdidaktik 3: Musik (LU) - HT
MUHG40 Normkritik genom rörelse (LU)
MUHG15 Rytmik i förskola och skola (LU)
MUHG04 Rytmikmetodik för barn 0–6 år (LU)
MUHG79 Lustfyllt lärande i musik för elever med intellektuella/kognitiva funktionsvarianter (LU)
MUHF88 Liveljud för musiklärare och musiker (LU)
MUHF62 Barn- och ungdomskörmetodik (LU)
MUHF76 Digital musikproduktion (LU)
MUHF85 Hemmastudio (LU)
Kontakt
Lena Hallabro
Utbildningsledare
+46 40 32 54 02
lena [dot] hallabro [at] mhm [dot] lu [dot] se (lena[dot]hallabro[at]mhm[dot]lu[dot]se)

Per Ullberg | inriktning scenkonst
Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
- Det är en ny spännande utbildning. Jag sökte dels för att lättare kunna arbeta som pedagog inom ämnet scenkonst, och dels för att jag har arbetat så länge att jag tycker det är dags att lära ut den kunskapen jag bär på.

Ida Wennström | inriktning musik
Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
- Jag spenderade större delen av min fritid på olika aktiviteter inom kulturskolan under min uppväxt och har många fina minnen därifrån. Efter min musikerutbildning kände jag en längtan efter att få ge tillbaka, inte bara till en publik utan även till barn, ungdomar och vuxna som vill lära sig och dela musikupplevelser genom att spela. Då lockade Kulturskolepedagogutbildningen mig eftersom jag kände att jag behövde pedagogiken samt att utbildningen är inriktad på den skolform som jag är intresserad av att undervisa i.

Per-Linus Westberg | inriktning musik
Varför sökte du till kulturskolepedagogutbildningen?
- Jag har under de senaste åren jobbat i grundskola som musiklärare. Jag gillar verkligen att undervisa men jag saknar den pedagogiska utbildningen. Jag fick reda på att den nya utbildningen ”Kulturskoleklivet” skulle starta och tänkte att det nog skulle kunna vara något för mig. Jag ansökte och kom in.