Jag är universitetslektor i sång med inriktning mot jazz, rock och moderna genrer, samt sångmetodik och ensemble vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.
År 1985 flyttade jag från Stockholm till Malmö efter att ha rekryterats av dåvarande rektor, den legendariske Sixten Nordström, för att etablera och bygga upp Sveriges första sångutbildning inom andra genrer än klassisk sång – en utbildning med fokus på moderna genrer och samtida uttryck (jazz, pop/rock) Samtidigt vikarierade jag vid Teaterhögskolan i Malmö som sånglärare (1985–1987).
Detta pionjärarbete ledde till ett decennium av resor runt om i Sverige och Norden, där jag arbetade med att inspirera och implementera jazz- och rockgenrer inom musikundervisningen – på musikhögskolor, folkhögskolor, musikgymnasier, jazzkurser, konferenser och workshops. Under denna tid verkade jag även som tillresande lärare i sång, sångmetodik och ensemble vid musikhögskolorna i Göteborg, Stockholm, Ingesund och Piteå.
Min vision har alltid varit att utveckla sången som instrument inom olika genrer, att fördjupa de metodiska verktygen, utforska klangliga uttryck och improvisationsmetoder – något som fortsatt prägla mitt pedagogiska arbete. Genom åren har jag också byggt upp en erfarenhetsbaserad kompetens inom röstrehabilitering där arbetet bestått av både fysiska och mentala aspekter av röstproblem.
Att arbeta tvärkonstnärligt och fånga upp olika konstformer – särskilt inom improvisation och interpretation – har varit en central del av mina kreativa processer.
Min musikaliska bana började vid Bodens musikskola, där jag studerade flöjt, fiol, gitarr och orkesterspel. Därefter följde tre år med klassisk sång vid Framnäs folkhögskola, innan jag fortsatte till Musikhögskolan i Göteborg (1979–1983) där jag tog en kandidatexamen som instrumental- och ensemblelärare. Efter examen antogs jag till den individuella musikerutbildningen med inriktning mot jazz och samtida konstmusik – komposition, jazzensemble och rytmik.
Sedan 15 års ålder har jag turnerat, spelat in skivor och medverkat i radio- och TVproduktioner, både nationellt och internationellt. Mina musikaliska rötter finns i jazzen, men också i 1960-talets pop och soul – influenser som starkt format mig som artist.
Vid sidan av min lärargärning har jag kontinuerligt haft en aktiv karriär som musiker, sångare, kompositör och kapellmästare i olika sammanhang: jazzgrupper, storband, gospelkörer, ensembler och projekt.
Sedan mitten av 1980-talet har jag även varit inbjuden som gästlärare till musikutbildningar i Norden och Asien. Bland annat har jag varit verksam som sångprofessor vid Yunnan Art Academy of Music i Kunming, Kina (2005), och som gästprofessor vid National Academy of Music (VNAM) i Hanoi (2016, 2019) där jag påbörjade initierande till utbildning inom jazzsång. År 2017 var jag även gästprofessor vid Ho Chi Minhs musikkonservatorium.
Mitt jazzalbum Reflections of a Voice (2017) utsågs i USA till topp tre på Annual Jazz Station Awards – The Best Jazz 2018. På det efterföljande albumet Notes from Within (2022) fokuserade jag på mina egna kompositioner och egna texter till musik av pianisten och kompositören Lars Jansson.
Bland tidigare scenproduktioner kan nämnas ett och ett havt års anställning vid Kungliga Dramaten (1984–1985) i Ingmar Bergmans uppsättning av Shakespeares King Lear, med efterföljande Europaturné.
År 2023 gav jag tillsammans med pianisten och kollegan Richard Gussing ut boken In i musikens kolorerade univers – ett konstnärligt och pedagogiskt utvecklingsarbete på tvären, med tillhörande CD och notmaterial.
Under slutet av 2024 spelade jag in ett brasilianskt jazzinfluerat album i Rio de Janeiro tillsammans med brasilianska musiker initierat av en internationellt erkänd producent (utgivning planerad till våren 2026). Samma år tilldelades jag Jazz i Malmös hedersutmärkelse Guldnålen.
Denna höst 2025 ger jag ut boken Se sångaren… inte bara ett struphuvud, skriven tillsammans med min föredetta student och numera kollega på Musikhögskolan i Göteborg (HSM), Karin Bengmark. Boken riktar sig till sångare, sångpedagoger och studenter, och belyser sången som ett unikt och levande instrument ur ett holistiskt perspektiv – rösten i människan och människan i rösten. En bok som vi tycker har saknats inom sånglitteraturen och i sångundervisningens bokhyllor.
För mig personligen har det varit viktigt att få sammanfatta min kunskap från en lång och gedigen erfarenhet parallellt med mitt konstnärliga utövande som sångare, musiker, kompositör, kapellmästare, projektledare mm. Det vill säga, erfarenhetsbaserad kunskap att förmedla till kommande generationer och kollegor.
Jag brinner för mitt arbete som sång- metodik- och ensemblelärare och det pedagogiska arbetet med att utveckla kurser och kursinnehåll och för alla begåvade studenter som jag får möta och har fått möta genom alla år.
Utöver mitt pedagogiska arbete är jag aktiv som musiker, kompositör, arrangör och projektledare – ständigt nyfiken på att utveckla, inspirera och initiera.