Jack Adler-McKean är en artist och forskare som fokuserar på tubafamiljen genom samarbeten med ensembler, kompositörer och akademiska institutioner. Efter grundutbildningar vid University of Manchester och Royal Northern College of Music studerade han för professor Jens Bjørn-Larsen vid Hochschule für Musik, Theater und Medien i Hannover och tog examen från solistklassen 2018. Han disputerade 2023 med en avhandling som presenterar historiska, akustiska och praktikbaserade metoder för att utveckla relationer mellan utövare och kompositörinstrument i både historiska och samtida sammanhang. Sedan februari 2024 har han arbetat som postdoktoral forskare vid Musikhögskolan i Malmö.
Hans första bok The Playing Techniques of the Tuba gavs ut av Bärenreiter 2020, medan andra skrifter har publicerats i Historic Brass Society Journal och Oxford Handbook of Wind Instruments, samt i tidskrifterna TEMPO och Music and Letters. Andra forskningsresultat inkluderar presentationer vid konferenser i Wien, Paris, Cambridge och Harvard University om ämnen som sträcker sig från elektroakustisk instrumentförstärkning till 1800-talets operaföreställningspraxis. Han är också kurator för samlingen Contemporary Music for Tuba för Edition Gravis, och hans egna kompositioner och arrangemang publiceras av Potenza Music. Han är mycket tacksam för att ha fått stöd för sitt arbete genom stipendier från bland annat Berliner Senat, Countess of Munster Trust, Musikfonds, Deutsche Akademische Austauchdienst, Arts and Humanities Research Council of Great Britain, Deutscher Musikrat och Leverhulme Trust.
Bland de senaste konstnärliga projekten återfinns ensemblespel med Ensemble Modern och Klangforum Wien, musikteaterproduktioner på Deutsche Oper Berlin och Philharmonie Luxembourg, kammarmusikspelningar i Pierre Boulez Saal och Elbphilharmonie, samarbeten kring nya soloverk med Sarah Nemstov och George Lewis, uruppföranden vid BBC Proms och Darmstädter Ferienkurse samt recitaler i Rom och Buenos Aires. Orkesterprojekten sträcker sig från långtidskontrakt med BBC Scottish Symphony Orchestra och Aalborgs symfoniorkester till arbete med kammarensembler som Kammerakademie Potsdam och Spira Mirabilis.
Jack Adler-McKean har arbetat som dirigent för Luzerner Theater, Cantiere Internazionale d'Arte di Montepulciano, National Concert Band Festival och Chimera Opera, samt som medgrundare och musikalisk ledare för barockensemblen Le Maschere Galanti. Utöver att vara en del av den pedagogiska fakulteten för Lucerne Festival Academy (och medarrangör för deras Forward Festival), har han också lett workshops och masterclasses för både tubister och kompositörer vid institutioner runt om i världen, inklusive Columbia University (New York), CNSMDP (Paris), Bilkent University (Ankara) och University of Oxford.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
The History and Future of the Tuba Family : Material-, Resonance-, and Performance-Based Perspectives
Jack Adler-McKean
(2024) Timbre and Orchestration Writings
Artikel i tidskriftBrass instruments, techniques, and repertoire in the early twenty-first century
Jack Adler-McKean
(2024) The Oxford Handbook of Wind Instruments
Del av eller Kapitel i bokTubas, Tubists, and Composers : A mixed-methodological approach to performer- and composer-instrument relationships
Jack Adler-McKean
(2023)
DoktorsavhandlingDocumenting the low brass-wind collection at the Grassi Museum
Jack Adler-McKean
(2022)
WebbpublikationSerpents, Bombardons, and the “Wiener” Tuba : Richard Wagner and the Evolution of the Orchestral Contrabass Labrosone
Jack Adler-McKean
(2022) Historical Brass Society Journal, 34 p.113-150
Artikel i tidskriftHistorické hluboké žesťové nástroje z okolí Vltavy : Michálkova ventilová ofiklejda
Jack Adler-McKean
(2022) Výběr (Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích), 59 p.249-267
Artikel i tidskriftThe Cambridge Encyclopedia of Brass Instruments. Ed. by Trevor Herbert, Arnold Myers, and John Wallace
Jack Adler-McKean
(2020) Music and Letters , p.757-760
BokrecensionDonaueschinger Musiktage 2015
Jack Adler-McKean
(2016) TEMPO: A Quarterly Review of New Music, 70 p.87-89
Bokrecension‘A Day for Pierre Boulez’, Lucerne Festival im Sommer, Kultur- und Kongresszentrum.
Jack Adler-McKean
(2015) TEMPO: A Quarterly Review of New Music, 70 p.98-99
Bokrecension