Möt fyra studenter från våra fristående kurser

Studenten André Lindblad. Foto.

André Lindblad | Musikhögskolans storband, MUHG65, 7,5hp­­ (gitarr)

Innan André blev antagen till musiklärar­prog­rammet, med inriktning jazz­gitarr, stu­de­rade han tre år på olika folkhögskolor med inriktning jazzensemble. Nu komb­inerar han program­studier med en fristå­ende kurs.

– När jag såg att det fanns en fristående kurs i storband var min första tanke; vem vill inte spela storband? Jämfört med klassisk musik, måste storbandet ändå vara jazzens motsvarighet till symfoniorkester. Så himla maxat!

– Senast jag satt med i ett storband var under gymnasiet. Jag tänker att det är väldigt nyttigt att bara få befinna sig i en så stor konstellation. Materialet vi spelar är varierande och spännande - en del gamla klassiker, en del original­kompositioner och en del arrangemang/kom­p­ositioner av studenter här på Musikhögskolan.

Hur trivs du på Musikhögskolan i Malmö?

– Jag trivs väldigt bra. Det är lätt att bli hemm­ablind, men det slår mig med jämna mellanrum hur häftigt det är att så många kompetenta musiker, studenter och peda­goger rör sig under samma tak varje dag.

– I framtiden hoppas jag få jobba inom kulturskolan eller någon annan frivillig skolform. Det är inte heller otänkbart att jag själv kommer leda ett storband och därför är jag väldigt glad att jag får möjlighet att spela i Musikhögskolans storband nu under min studietid.

Studenten Viktoria Glans ler in i kamerna. Foto.

Viktoria Glans| Singer- songwriter MUHC90, 60hp och Kammarkör MUHF72, 7,5hp

Efter två år på folkhögskola och en musiklärarutbildning i sång och ensemble sökte Viktoria till kursen Singer- songwriter för att satsa på sitt eget låtskrivande och musicerande.

– Det bästa med kursen är blandningen mellan frihet i form av självstudier och bra handledning från lärare. Även om vi har många låtskrivarprojekt, samarbeten och uppspel, så får vi mycket tid till att göra våra uppgifter bra, och jobba fram material under längre perioder.

– Det är en annan sammanhållning när man går en mindre kurs jämfört med ett program efter­som vi bara är åtta personer. Vi blev redan i början av terminen väldigt tighta och hjälper varandra med uppgifter och jobbar nära tillsammans. Man utv­eck­las mycket för man får bra feedback och kunskapsutbyte av medstudenter och våra lärare.

Det bästa med Musikhögskolan?

– Jag tycker det är en härlig stämning på Musikhögskolan, man kan både träffa kom­pisar och skapa kontakter, men det finns oc­k­så en förståelse för att man ibland beh­över gå in i en bubbla och fokusera på sitt.

I framtiden vill Viktoria satsa mer på sitt låtskrivande och musikskapande.

– Efter att ha gått kursen här känner jag att jag kommer våga satsa mer på mitt skri­vande och att jag kanske kan börja skriva låtar till artister eller till mig själv och ha det som heltidsjobb.

Viktoria läser också en kurs i kammarkör.

– Jag går också den tredje kursen i kam­markör, och har läst de två första kurserna tidigare år. Jag tycker om sammanhanget väldigt mycket och det är roligt att få sjunga i kör.

Studenten Mari Oyrehagen. Foto.

Mari Øyrehagen | Barockinterpretation för sångare och instrumentalister, MUHB81, 7,5hp

Mari har en kandidatexamen i klassisk sång från Norges Musikhögskola och Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende, Stuttgart, samt en masterexamen från Det Konglige Danske Musikkonservatorium. Hon arbetar som frilansande sångare och gör solistjobb främst inom oratorier och kyrkomusik, men också som ensemblesångare i Ars Nova Köpenhamn och i Vor Frue Kantori i Köpenhamns Domkyrka.

– Jag sökte till kursen för att jag ville fördjupa mig inom barockmusiken. Det är en av de stilar inom klassisk musik som jag känner mig mest hemma i och som jag tycker mest om. Jag är väldigt nöjd med kursen och jag rekommenderar den ofta till andra.

– Grunden i kursen är att vi får spela och sjunga tillsammans. Vi lär oss om de olika barockdanserna och hur man hittar sambandet mellan dem och musiken vi spelar. Vi jobbar också mycket med texten som utgångspunkt, så att både dans och text hjälper till att forma fraserna och musiken.

– Jag hoppas på. att få sjunga mycket mer barockmusik i framtiden och kommer jobba hårt för att få fler jobb, särskilt som solist, inom detta område.

Studenten Christoffer Gustavsson. Foto.

Christoffer Gustafsson | Performance Studies – Western art music, MUPS10, 60hp, (trombon)

Christoffer växte upp i Mölndal utanför Göteborg och flyttade till Malmö efter en musiklärar­utbildning på Musik­högskolan Ingesund där han hade läst trombon som huvudinstrument och klassisk sång som biinstrument. Han har också studerat på folkhögskola i Stockholm och som liten sjungit i gosskör och tillbringat många timmar på kulturskolan.

– Jag sökte en fristående kurs för att få ett fördjupningsår med möjlighet att fokusera på mitt eget spelande genom ensembler, orkestrar, tillgång till övningslokaler och indivi­duella lektioner. Trombonläraren Eric Lin­dblom var den största faktorn till att jag sökte just till Malmö. De individuella interpretations­­timmarna med pianist lock­ade också.

– Att få fortsätta arbeta med fantastiska mentorer och lärare även efter min lärar­examen tycker jag känns viktigt.

– Det bästa med att läsa en fristående kurs, till skillnad från att läsa ett program, är friheten. För mig går det att jobba parallellt som musiklärare och samtidigt få ut mycket av studierna. Undervisningen anpassas i dialog med lärare och jag kan ta del av projekt- och ensembleverksamheten på skolan. Det är också lätt att få till kammarmusikgrupper och ett naturligt umgänge med likasinnade genom studierna. Lärarna och de andra studenterna förgyller tillvaron.

– Jag ser hoppfullt på mitt framtida yrkesliv och hoppas kunna kombinera att frilansa som musiker och arbeta som instrumental­lärare på kulturskola.