Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alumner vid Musikhögskolan i Malmö driver Klubb Krinolin vidare 

Moa Nissfolk och Thea Lundbäck. Foto.
Moa Nissfolk och Thea Lundbäck. Foto: Miriam Hjalmarsson.

Malmöfavoriten Klubb Krinolin har fått en ny producentduo bestående av Thea Lundbäck och Moa Nissfolk, båda alumner vid Musikhögskolan i Malmö. 

Klubb Krinolin är välkänd bland Malmös kammarmusikentusiaster; i över tio år har den serverat klassisk musik i klubbmiljö på restaurangen och baren Grand Malmö på Möllan. Grundtanken när Krinolin startades var lika genialisk som den var enkel; att kombinera klassisk musik med stämningen på en jazzklubb. Konceptet visade sig vara en succé och redan på premiärkonserten 2012 satt 200 besökare i publiken. Sedan dess har det producerats över 80 kammarmusikkonserter, bland annat med ensembler som Vertavokvartetten, MalleusIncus, Erlendis Quartet och Danish String Quartet. Nu tar Thea Lundbäck och Moa Nissfolk över som producenter.

Att föra konceptet vidare

Varken Thea eller Moa är nybörjare när det kommer till klassisk musik, båda har en utbildning vid Musikhögskolan i Malmö i ryggen, Thea en kandidatexamen i flöjt (2016–2019) och Moa en masterexamen i klassisk gitarr (2018–2020).  De är dessutom välbekanta med Klubb Krinolin och dess koncept; Moa har varit producent och kassör i styrelsen under det senaste året och Thea har varit har ledamot och vikarierande producent. Dessutom har båda varit trogna besökare på Krinolins konserter de senaste åren. Moa berättar: 

– När jag flyttade till Malmö 2018 för att studera blev jag genast meddragen till Klubb Krinolin av studenter som jag träffade på Musikhögskolan. Det var ett naturligt ställe för oss att hänga på. Det var också då som jag fick uppleva Krinolins unika konsertformat för första gången och givetvis blev jag imponerad.

Stark koppling till Musikhögskolan i Malmö

Krinolins anknytning till Musikhögskolan har alltid varit påtagbar. Dels för att klubbens grundare -violinisterna Annasara Lundgren och Rebecka Lassbo - har gått på skolan, något som även är sant för samtliga producenter som har verkat på Krinolin under åren, men även för att konserterna alltid har dragit många studenter. Thea förklarar:

– Något som är fantastiskt med Krinolin är att vi anordnar konserter med kammarmusik på högsta nivå, men på en oväntad plats. Och dessutom är konserterna gratis om man kommer minst 30 minuter innan konserten börjar. Bara det är en lyx i sig och blir såklart attraktivt för studenter.  

Musiker spelar på scenen på Klubb Krinolin. Foto.
Konsert med Kitgut Quartet på Klubb Krinolin.

En ljus framtid

Som nytillsatta producenter ser Thea och Moa ljust på klubbens framtid. Båda betonar att Krinolins grundkoncept – kammarmusik i intimt och avslappnat format – kommer att bevaras men de har också många nya idéer. Dels vill de genomföra fler samarbeten för att ytterligare bredda publiken. Thea förklarar:  

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna till våra konserter och att kammarmusik ska vara lättillgänglig oavsett om man är en van eller ovan konsertbesökare. Till Krinolin kan man komma för att man gillar musiken som spelas eller för att bara hänga och ta en öl, det finns utrymme för båda delar.

– Som producent är det en häftig känsla att få möjligheten att påverka musikbranschen, även om det bara är på ett litet hörn. Man en stor frihet att kunna sätta sin egen prägel och det känns väldigt roligt att ha fått det förtroendet.  

Moa håller med och berättar vidare om deras gemensamma vision om att även skapa ett närmre samarbete mellan producenter och musiker. 

– Vi får många förfrågningar från musiker som vill spela hos oss och då förväntas det av oss som producenter att hitta finansiering för konserter. Men som musiker kan man också vara delaktig, både i att hitta finansiärer och i marknadsföring för att nå ny publik. Både producenter och musiker är i en svår sits, men vi kan hjälpas åt.

Thea betonar även vikten av att öka förståelsen för producentens arbete. 

– Vi vill slå ett slag för att våga testa olika vägar inom musikbranschen. Jobben är fler än vad man tror och konsertproducent är ett väldigt inspirerande och utvecklande yrke. 

Vem som kommer att gästa Klubb Krinolin framöver är fortfarande hemligt, men Thea och Moa lovar att publiken kommer att kunna se fram emot en höst fylld med kammarmusik på högsta nivå samt en del överraskningar. Det ser vi fram emot!
 

Läs mer om Klubb Krinolin