Möt en av våra nya doktorander i konstnärlig forskning

Felicita Brusoni, doktorand vid Musikhögskolan i Malmö.
Felicita Brusoni

Felicita Brusonis avhandlingsprojekt handlar om rösten och om de oändliga möjligheter som den erbjuder.
Hon vill utforska och utveckla tekniker som låter rösten uttrycka ett brett spektrum av känslor och stämningar.

I sitt avhandlingsprojekt vill Felicita Brusoni utforska nya möjligheter för sångrösten.

Hittills har inte tillräcklig forskning ägnats åt att utveckla metoder för att hantera och förbättra sångteknik och att hitta verktyg som kan ge nya möjligheter för sångare som arbetar med röst i nutida musik.

Många typer av röstljud kommer att tas med och utforskas, eftersom det fortfarande finns många oidentifierade. Dessa tekniker kommer att utforskas som empiriskt material, med hjälp av experter (läkare, läkare och logopeder) och ändamålsenliga laboratorier (Humanistlaboratoriet i Lund).

Målet är att hitta olika sätt att producera dessa extra normala ljud och att hitta ett sätt att träna upp dem.

Forskningsresultaten kommer att samlas i ett, för ändamålet, nybildat arkiv med utökade sångtekniker. Syftet är att kommunicera den konstnärliga kunskapen nationellt och internationell. Arkivet kommer att ha en fysisk plats i biblioteket vid Musikhögskolan i Malmö men även finnas digitalt.