Programmet varvade presentationer av de medverkande musikerna med praktiska workshops, masterclasses, frågestunder och panelsamtal. De medverkande artisterna var lyriska över att att ha fått träffas och utbyta tankar och erfarenheter med varandra och publiken, som bestod av både studenter, lärare och professionella musiker på trumset och slagverk i regionen.
Från England deltog Dame Evelyn Glennie, polarpristagare och en av världens främsta soloslagverkare. Och från Tyskland (online p.g.a. restriktioner) Anika Nilles, jazz/rock/fusiontrumslagare, trumlärare vid Musikhögskolan i Mannheim och youtube-fenomen med 270 000 följare på facebook.
Från Danmark kom Lisbeth Diers, banbrytande trummis och slagverkare inom jazz med trettio år i branschen, och från Sverige slagverkspionjären Tina Quartey, också verksam i många år, som haft oerhört stor betydelse för att föra in slagverk i den svenska folkmusiktraditionen.
De tidigare studenterna Malin Sjökvist (klassisk slagverkare), Ida Knagg (slagverkare inom folk- och världsmusik) och Michala Østergaard (jazztrumslagare) är också alla aktiva frilansmusiker med aktiva projekt och ensembler. Moderator för helgen var Camilla Jonasson, som doktorerat vid Musikhögskolan i Malmö på genusfrågor inom musik. Camilla är själv också rocktrummis.
Arrangemanget genomfördes av Musikhögskolan med stöd från Lunds Universitets råd för jämlikhet och likabehandling.