Tunga trummisar besökte Malmö

Dame Evelyn Glennie
Dame Evelyn Glennie (UK). Foto: Michel Tomas.

12-13 mars var en minnesvärd helg för alla vänner av trummor och slagverk. Då samlades fyra mycket framstående musiker på trumset och slagverk, och tre tidigare studenter, här på Musikhögskolan i Malmö. Evenemanget hade fått namnet Rhythm n’ Gender, och den gemensamma nämnaren för de sju inbjudna gästerna var att de tillhör de ganska få professionella slagverkare som är kvinnor.

Programmet varvade presentationer av de medverkande musikerna med praktiska workshops, masterclasses, frågestunder och panelsamtal. De medverkande artisterna var lyriska över att att ha fått träffas och utbyta tankar och erfarenheter med varandra och publiken, som bestod av både studenter, lärare och professionella musiker på trumset och slagverk i regionen.

workshop
Tina Quartey i samspel med tre trum/slagverksstudenter från Musikhögskolan. Foto: Michel Tomas.
Lisbeth Diers
Lisbeth Diers (DK). Foto: Michel Tomas.
inbjudna musiker
Michala Østergaard, Tina Quartey, Ida Knagg, Evelyn Glennie, Lisbeth Diers, Malin Sjökvist. Foto: Michel Tomas.
workshop
Slagverksworkshop med hela publiken med Tina Quartey. Foto: Michel Tomas.

Från England deltog Dame Evelyn Glennie, polarpristagare och en av världens främsta soloslagverkare. Och från Tyskland (online p.g.a. restriktioner) Anika Nilles, jazz/rock/fusiontrumslagare, trumlärare vid Musikhögskolan i Mannheim och youtube-fenomen med 270 000 följare på facebook.

Från Danmark kom Lisbeth Diers, banbrytande trummis och slagverkare inom jazz med trettio år i branschen, och från Sverige slagverkspionjären Tina Quartey, också verksam i många år, som haft oerhört stor betydelse för att föra in slagverk i den svenska folkmusiktraditionen.

De tidigare studenterna Malin Sjökvist (klassisk slagverkare), Ida Knagg (slagverkare inom folk- och världsmusik) och Michala Østergaard (jazztrumslagare) är också alla aktiva frilansmusiker med aktiva projekt och ensembler. Moderator för helgen var Camilla Jonasson, som doktorerat vid Musikhögskolan i Malmö på genusfrågor inom musik. Camilla är själv också rocktrummis.

Arrangemanget genomfördes av Musikhögskolan med stöd från Lunds Universitets råd för jämlikhet och likabehandling.