sep
FAUST med Albina Veisland | En multisensorisk orgelrecital med kontemporär dans och recitationer
Med sin uppsättning av Petr Ebens ”FAUST” bjuder diplomand Albina Veisland (orgel) på en modern och expressiv solorecital utöver det vanliga.
Konserten ger utlopp för flera konstnärliga uttryck i både recitation, kontemporär dans och bildprojektioner. Tillsammans med övriga medverkande utvecklar Veisland en personlig scenografi som ger en multisensorisk dimension till verket och breddar konsertupplevelsen för besökaren.
Faust har med sina moralfilosofiska rötter blivit ett vida känt kulturellt begrepp och är likt den samtida musiken ständigt aktuell. Frågan är om alla numera kan bli sin egen Doktor Faustus i och med tillgången till AI?
Program
Petr Eben (1929 - 2007)
FAUST for Organ (1976)
I Prolog
II Mysterium
III Song of the Beggar with the hurdy-gurdy
IV Easter choirs
V Student songs
VI Gretchen
VII Requiem
VIII Walpurgis Night
IX Epilogue
Om Albina Veisland
Albina började spela piano i ung ålder och redan som tonåring valde hon att utbilda sig på en internatskola vid Ochotska havet med siktet inställt på en karriär vid pianot. Som vuxen upptäckte hon orgeln och studerade en master i orgel för professor Hans Hellsten vid Musikhögskolan i Malmö, där hon nu även gör sin diplomutbildning. Hon har även en masterutbildning i pianospel och kammarmusik vid Musikkonservatoriet i Kazan.
Albina arbetar som heltidsanställd organist i S:t Hans kyrka i Lund och har många års erfarenhet som konsertmusiker. Hennes kärlek för tidig musik är stark, men hon har också en stor dragning till den moderna samtida musiken.
Övriga medverkande
Åsa Håkansson | berättare
Åsa utbildade sig till klassisk violinist vid Musikhögskolan i Malmö och tog sin examen 1996. Åren därefter arbetade hon i symfoniorkestrar och olika ensembler i Malmö och Köpenhamn, men drogs samtidigt till mindre sammanhang med närmare och direkt publikinteraktion. Åsa har alltid spelat musik och musikteater för barn i olika åldrar men har även arbetat med musik- och teaterverksamhet med personer med funktionsnedsättningar samt med musik inom sjukvård, omsorg och personalutbildning, integration och pedagogik.
Pietro La Loggia | kontemporär dans
Pietro La Loggia gjorde sin konstnärliga utbildning i Frankrike vid Centre de Danse International Rosella Hightower inom balett, jazz och kontemporär dans. Hans karriär tog fart i Frankrike, gick genom Holland och landade i Sverige 2001, först via Norrdans, sedan Skånes Dansteater och slutligen Dans Alliansen. Han har uppträtt i flera produktioner i Sverige och andra länder, bland annat Ursäkta oss på Khamlane H, Claroscuro/Trash/ABC på Memory Wax, Tannhäuser and Carmen på Copenhagen Opera och Medea på Dansens Hus Norge. Därtill är Pietro danslärare.
Rumiko Otsuka | kontemporär dans
Rumiko Otsuka började studerade klassisk balett vid Tokyo City Ballet 1995 och fortsatte sedan sina studier vid Hogeschool voor de Kunsten Arnhem Dans Academie i Holland. Rumiko arbetar professionellt med kontemporär dans, koreografi och som danslärare. Hennes debut som koreograf var Day Dream i Tokio, Japan. Därefter har hon satt upp ett flertal egna uppsättningar i Sverige, bland annat på Skånes Dansteater, Memory Wax och Riksteatern.
Bo Veisland | projicerade animationer och bildkonstverk
Bo Veisland har en gedigen utbildning som bildkonstnär med mer än sex års studier i konstnärliga tekniker som modellering och gjutning, måleri och konstgrafik med tonvikt på litografi. Tekniker som kan skönjas i kvällens konsert då de gjort avtryck i de bildkonstverk som utgör den visuella fonden till ”FAUST”. Bo har en imponerande och omfattande produktion om nära tiotusen illustrationer, teckningar, målningar, animationer och tredimensionella modelleringar som flitigt används i medicinska publikationer, samt en lång rad utställningar i bagaget. Med tiden har fysiska alster ersatts med nya format och digitalt framställda verk med samma höga kvalitet och hantverkskunnande.
Om kompositören
Petr Eben var en mycket produktiv tjeckisk kompositör av modern samtida musik. Han verkade även som organist, pianist, cellist och körledare. Den unga Petr Eben led svårt under nazistregimen då hans far var jude, vilket ledde till att han fängslades och sattes i koncentrationslägret Buchenwald till krigsslutet. Därefter fortsatte hans prövningar under Stalinregimen då han vägrade att gå med i kommunistpartiet; något som påverkade hans karriärmöjligheter negativt. I hemlandet och resten av Europa gick hans musik relativt obemärkt förbi vilket troligtvis kan tillskrivas järnridån. Först efter dåvarande sovjetstaternas emancipation från 1989 och framåt började Petr Eben nå framgång i hemlandet. Numera ökar även hans popularitet internationellt och hans musikaliska språk kallas ofta neoexpressionistiskt.
Om evenemanget
Plats:
S:t Petri kyrka, Malmö
Inträde:
Gratis inträde
Kontakt:
david [dot] hornwall [at] mhm [dot] lu [dot] se