

Hannes Wikström är doktorand i musikpedagogik vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet, med start hösten 2024. Han är sedan tidigare utbildad musiker vid Musikhögskolan, Örebro Universitet, samt legitimerad musiklärare för grund- och gymnasieskolan, via en pedagogisk påbyggnadsutbildning (KPU) vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet.
Vid sidan av sina doktorandstudier verkar Hannes som pedagog i Kulturskolan på deltid, samt som gitarrist och musikskapare.
Wikströms praktiknära forskningsprojekt syftar till att studera undervisning och lärande i Kulturskolans regi mot bakgrund av progressiv utbildningsteori och metodik. Specifikt riktas intresset mot projektbaserat lärande (PBL), där elever lär och utvecklas genom aktivt och utforskande deltagande i ”skarpa projekt” med anknytning till ”den riktiga världen”, bortom skolans ramar. Inom Kulturskolan kan ett sådant lärande ta sig uttryck i exempelvis; konsertprojekt i offentlig miljö, vernissager och tvärkonstnärliga temaföreställningar (etcetera).
Förhoppningen är att forskningen ska bidra med ökad kunskap om hur Kulturskolans undervisningspraktik kan förstås och beskrivas, samt perspektiv på hur den kan tänkas utvecklas. Studiens praktiknära metodik syftar vidare till att minska avståndet mellan musikpedagogisk teori och vardagspraktik samt stärka den beforskade praktiken utifrån ledorden: ”win-win för Kulturskola och akademi”.
Projektets titel:
Projektbaserat lärande i Kulturskolan – en praktiknära studie