Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Hans Pålsson

Professor i piano

Född 1949 i Helsingborg.
Studier i Köpenhamn och Oslo för Robert Riefling samt vid Musikhögskolan i Hannover för Hans Leygraf. Solistexamen 1972.
Konserter i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Tyskland, Tjeckien, Polen, Ungern, Lettland, Schweiz, Frankrike, Italien, Spanien, England, Irland och Kanada.
Har spelat som solist tillsammans med dirigenter som Rafael Frübeck de Burgos, Evgenij Svetlanov, Sixten Ehrling, Esa-Pekka Salonen, Okko Kamu, Neeme Järvi, Jukka-Pekka Saraste, Paavo Berglund.

Bland priser och utmärkelser märks det svenska förstapriset i Nordiska Musiktävlingarna 1972, Svenska Fonogrampriset 1987, Litteris et Artibus 1997. Tillägnad över 60 soloverk och pianokonserter.

Sedan 1979 huvudlärare vid Musikhögskolan i Malmö och sedan 1987 professor vid Lunds universitet. Internationellt verksam som gästprofessor vid master classes, bl a vid musikhögskolorna i Frankfurt, Bremen, Stockholm, Göteborg, Helsingfors (Sibeliusakademien), Riga, Århus samt som jurymedlem i pianisttävlingar. Bland hans elever finns vinnare av och pristagare i internationella tävlingar i Europa och USA.

Omkring 25 CD-skivor. På LP och CD har Hans Pålsson spelat in verk av över 60 tonsättare varav 25 svenska. Ett stort antal TV-program såsom serien "I döda mästares sällskap", som består av 30 program.

Ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Läs mer på Hans Pålssons hemsida


MYCKET SPÄNNING OCH NERV UNDER ANTAGNINGSVECKAN

HALLÅ DÄR… HANS PÅLSSON
Under vecka 10 är det dags för de årliga antagningsproven till Musikerutbildningen vid Musikhögskolan. En av juryveteranerna heter Hans Pålsson, verksam som lärare sedan 1979 och fr o m 1987 anställd som pianoprofessor vid skolan. Under veckans sista dag lyckads undertecknad få en pratstund med honom under lunchen.

Vad bedömer antagningsjuryn vid respektive framförande?
– Först och främst bedömer man förstås den sökandes tekniska nivå och förmågan att tolka musiken. Men man måste dessutom göra en bedömning av den sökandes potential att utvecklas som musiker. Detta ser jag som en viktig uppgift för jurymedlemmarna att genom sin erfarenhet ta ut rätt studenter till utbildningen. För att sammanfatta ytterligheterna skulle man kunna formulera tesen: ”Hellre någon felaktig tangenttryckning ibland, men med känsla, än ett snabbt och mekaniskt tryckande på rätt tangenter”.
Själva spelprovet under antagningsveckan påminner ganska mycket om en idrottstävling. Det är här och nu som gäller. Den sökande måste verkligen göra allt för att prestera på sin egen absoluta topp och för att nå dit krävs mycket hårt arbete, trots stor begåvning.
I den kända TV-serien ”Idol” är det möjligt att plötsligt bli känd och berömd, men i konstmusiken handlar det om ett långsamt byggande av kunskaper och förmåga, där det tar många, många år för att nå publika framgångar.
Som lärare i piano på musikerutbildningen märker jag ändå att vissa studenter spelar bättre på lektionerna än de presterar vid konserttillfället medan det för andra råder omvänt förhållande. Det senare är naturligtvis att föredra, eftersom ett kännetecken för en framgångsrik musiker är att han/hon spelar bättre på själva konserten än på generalrepetitionen. Man kan säga att själva antagningsprovet bara är en liten föraning om vad som väntar i yrkeslivet som musiker. Samtidigt är rampfeber något man kan lära sig att bemästra med rätt inställning och rätt verktyg.

Hur möter studenterna en konsertpublik under sin utbildning idag?
– Det blir glädjande nog många fler externa konserter nuförtiden än när jag började som lärare här. Då gjordes alla framträdanden i vår egen konsertsal. Numera spelar pianoklassen på många olika konsertplatser i regionen, t ex i Dunkers kulturhus i Helsingborg och i Malmö Operas foajé.

I höstas gjorde jag tillsammans med några studenter en konsertturné med titeln Mästare med klass, då vi gjorde sex konserter i Musik i Syds regi. En av studenterna går solistutbildningen (den s k Diplomnivån) och två studenter studerar på Masternivån. Alla spelade solo och så musicerade vi även tillsammans, bl a i ett sexhändigt stycke av Alfred Schnittke. Förutom att spela fungerade jag även som konferencier.
Det är väldigt roligt att åka ut och konsertera tillsammans med studenterna inom ramen för olika kammarmusikföreningars ordinarie konsertserier. Tillsammans möter vi en helt ny publik och vi går in i en annan roll och blir plötsligt musikerkollegor istället för lärare respektive student.
Det viktigaste syftet med konsertturnén är att den blir som självpedagogik för studenterna, då de själva får upptäcka vad de måste förbättra till sitt nästa framträdande. Resorna och tiden runt om själva konserten tillför även en viktig social dimension, vilket ger ett klart mervärde vid kommande lektionstillfällen.

Du sitter med i antagningsjuryn både för kandidatnivån och masternivån för musikerutbildningen med piano som huvudinstrument samt i juryn till den s k Diplomutbildningen, som är en solistutbildning. Berätta om juryns bedömning till respektive utbildning?
– Tydligast skillnad är det förstås mellan kandidat- och diplomnivån. På kandidatnivån, där alla sökande har piano som huvudinstrument, lyssnar vi mycket på om de sökande har musikalitet och en naturlighet på instrumentet. Jag blir personligen inte imponerad av den som bara spelar snabbt och rätt men samtidigt väldigt kyligt. Då är det bättre att satsa på någon som har en naturligt hög musikalisk nivå, men kanske har svagheter i tekniken, vilket kan repareras under de tre åren på kandidatutbildningen.

Vid provet till Diplomutbildningen gäller det för juryn att välja ut två sökanden, som sinsemellan spelar hela olika instrument. Vad gäller instrument handlar det alltså om att jämföra äpplen och päron, där juryns uppgift är att välja ut de två studenter som presterar den starkaste musikaliska tolkningen oavsett instrument. En förutsättning för att lyckas väl med detta är förstås att man redan besitter en fullödig teknik på sitt instrument.

OVE TORSTENSSON

Hans Pålsson
E-post: hans [dot] palsson [at] mhm [dot] lu [dot] se

Seniorprofessor

Lärare (Musikhögskolan)