Alice Andersson | saxofonist, scenkonstnär och pedagog

Alice Andersson i skogen med sin saxofon i famnen. Foto.

Visste du vad du ville bli när du sökte dig till Musikhögskolan?

Jag visste att jag ville jobba med musik och scenkonst när jag sökte in och jag arbetade även med det parallellt med studierna. Tiden på Musikhögskolan blev en period för att mejsla ut på vilket sätt jag ville göra det, både konstnärligt och praktiskt.

Vad uppskattade du mest med utbildningen?

Den väldigt breda och spridda kunskapen som fanns bland dom jag pluggade med och alla de gånger de visade mig något musikaliskt som jag inte ens visste att jag inte visste. Det var värdefullt att få sin musikaliska världsbild utökad.

Vad jobbar du med idag?

Jag frilansar som saxofonist, scenkonstnär och pedagog så mina dagar ser väldigt olika ut. Ena dagen är jag hemma och övar och skickar mejl, nästa dag spelar jag konsert på regionfullmäktige eller medeltidsveckan, en annan dag undervisar på folkhögskola.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att det är superkul att spela saxofon och att hitta på skämt.

Vad är den största utmaningen med ditt jobb?

Ibland är det kanske lite svårt att balansera mellan hybris och förtvivlan som musiker, men mitt jobb i sig är inte så svårt tycker jag. Alla säger alltid "oj, det måste vara tufft", det vill säga att dom tänker att jag inte har några pengar. Men jag har helt okej med pengar, och jag jobbar inte med att sanera dödsbon eller i en kolgruva i Appalacherna.

Vad gör du om fem till tio år?

Jag vill bara att det ska fortsätta precis så här.

Har du några tips till nyutexaminerade som vill ut i arbetslivet eller studenter som ska välja väg?

För studenter vill jag absolut rekommendera att gå någon slags musikutbildning och att försöka hitta en balans mellan att hålla din egen musikaliska bana och vara öppen för andra, nya musikaliska intryck och projekt du stöter på under tiden du studerar. En musikutbildning är något du gör med andra människor och det är en tillgång inte ett problem.

Fakta: Alice

Jobbar som: saxofonist, scenkonstnär och pedagog

Utbildning:
Kandidat i Folk- och världsmusik