Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Emma Övång | musiklärare

Närbild på Emma Övång som ler och tittar in i kameran. Foto.

Varför valde du att utbilda dig till musiklärare?

Den stora anledningen är nog alla musiklärare jag haft på kulturskolan och på Sturegymnasiet i Halmstad. Jag älskade verkligen min gymnasietid och tiden i kulturskolans körer på högstadiet och gymnasiet. Lärarna jag hade där inspirerade mig mycket, både musikaliskt och i kontakten de hade med eleverna och körsångarna; de fick musikläraryrket att se inspirerande och kul ut. Och jag har nog aldrig riktigt varit intresserad av att bli musiker, utan mer av att lära ut. Körledning började jag bli mer och mer intresserad av under gymnasiet och något år efter gymnasiet var jag fast. Jag älskar det! 

Hur fick du ditt första jobb efter examen?

Via annons på platsbanken. Jag valde att söka ett vikariat på en grundskola med musikklasser i Lund eftersom jag tyckte jobbet verkade intressant. På det jobbet hade jag även ett gäng musiklärarkollegor, vilket inte är så vanligt på grundskolan. Det var sjukt bra att ha kollegor att bolla med första terminen. Jag hade inte så bråttom med att hitta något fast och långvarigt, utan utgick ifrån vilka jobb som lät spännande. Efter ett år och två olika vikariat fick jag en fast anställning på en liten friskola i Lund, årskurs 1-9, där jag sedan jobbade i fyra år. Men jag hade också jobbat som körledare under hela studietiden på Musikhögskolan i Malmö och det fortsatte jag med även efter min examen. 

Vad arbetar du med idag?

Sedan några månader tillbaka jobbar jag lite mer än halvtid på Lars-Erik Larsson-gymnasiet i Lund som lärare i kör och musikal. Men eftersom den tjänsten är långt ifrån heltid har jag även tagit på mig lite andra uppdrag under detta läsår; jag har fortsatt som dirigent för studentkören Ostrochorus, haft en ensemblekurs i vokalensemble, pop, på Musikhögskolan i Malmö och vikarierat på gospellinjen på Glimåkra folkhögskola som körlärare. Mina dagar ser därför ganska olika ut. På Lars-Erik Larsson-gymnasiet kan en dag bestå av att ha musikalrep med treorna på morgonen och sedan klasskörer med tvåorna på eftermiddagen. Däremellan kanske jag planerar någon av skolans konserter med en kollega eller letar repertoar till körerna. 

Vad trivs du mest med på ditt jobb?

På Lars-Erik Larsson-gymnasiet har jag många musiklärarkollegor och det känns lyxigt att kunna bolla med andra som har bra koll på ens ämne. Dessutom älskar jag att få jobba så mycket med kör som jag gör i olika format och genrer. Men också att få jobba med sångare i olika åldrar och miljöer. Jag tycker det är spännande med relationsbyggande och hur det påverkar mina lektioner och rep. Det var egentligen mycket tydligare när jag jobbade i grundskolan, där det i vissa fall var avgörande att ha en god relation till eleverna för att nå fram och kunna lära ut. Men jag tror att relationen med eleverna/körsångarna är oerhört viktig även i äldre åldrar. 

Hur ser du på framtiden? 

I nuläget är jag väldigt nöjd med min jobbsituation, förutom att det kan bli mycket att balansera så många deltidstjänster. Jag har jobbat hårt sedan min examen och så småningom hoppas jag kunna nå en jobbsituation som känns både rolig, utvecklande och hållbar. Det hade varit idealt att jobba kvar på Lars-Erik Larsson-gymnasiet på en lite större tjänst och kanske ha en mindre deltidstjänst på ett av de andra jobben jag varit på nu. 

Som alla musiklärarstudenter hade du VFU-praktik under dina studier. Har du haft nytta av din praktiktid i ditt yrke? 

Jag skulle nog säga att jag haft mest nytta av den längre grundskolepraktiken, mest för att jag hade svårt att se mig själv jobba inom grundskolan, det verkade så himla svårt! Men också för att jag hade en väldigt bra handledare. Jag har nog haft turen att ha bra handledare på alla mina VFU:er, men det var speciellt viktigt för mig att få en bra handledare på just grundskole-VFU:n. Generellt så tycker jag VFU-perioderna var viktiga för att få en känsla för yrket, mycket av jobbet är ju svårt att lära ut i universitetsmiljön.

Vad hade du velat ge dig själv för råd som student på Musikhögskolan i Malmö?

Att lita på din magkänsla om vad som var värt att prioritera, och att det är okej att inte prioritera allt! Som lärare tycker man ju lätt att ens eget ämne är väldigt viktigt och det tänker jag att Musikhögskolan i Malmö inte heller är skonade från. 

Men samtidigt att våga prioritera flera olika saker högt. Du behöver inte bara ha ett instrument, en genre som du lägger all din tid på, utan det kan vara en stor styrka att lägga vikt på bredden också. Det kunde jag nog känna mig lite vilsen i då jag ibland kände att man förväntades vara så spetsig som möjligt i sin kunskap och jag gillade ju bredden. Så jag skulle nog säga till mig själv att lita på min instinkt, jag har haft stor nytta av bredden på mina jobb! 

Fakta: Emma

Jobbar som: musiklärare

Utbildning:  
Ämneslärare för gymnasieskolan, sång genrebredd

Tog examen: 20217