Yann Coppier är en fransk ljudkonstnär, producent, performer och kompositör som bor i Köpenhamn, Danmark. Förutom sina personliga projekt inom musik och ljudkonst, teater, samtida dans eller film har han varit chef för Sound Line på Danish National School of Performing Arts (DDSKS) mellan 2014 och 2020, där han utvecklade ett ambitiöst konstnärligt forskningsprojekt med stöd från det danska kulturministeriet, i syfte att skapa en ny regelbok för ljud inom scenkonst.
I sin forskning använder han sig flitigt av det absurda och låter ljuddramaturgin stå i centrum, i ett försök att återställa och utveckla den förlorade betydelsen av ljud, att utbilda både branschen och publiken och att öppna ett alternativt fält för konstnärliga undersökningar. Han arbetar både med instrument, fältinspelning, syntes eller programmering, och har på senare tid fokuserat på originella kreativa strategier för rumslig gestaltning inom ljudkonsten.
Han har tidigare arbetat med absurda ljud, elektronisk komposition och skapande av originalljud på bland annat IRCAM (La Semaine du Son), Cité des Sciences, SAE Institute Paris; Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Rytmisk Konservatorium, Den Danske Film Skole, The Royal Academy of Electronic Music, Sonic College (Danmark); Elektron Musik Studion EMS, Inter Arts Center (Sverige); Punkt seminar, KHIO (Norge).
Han har släppt ett dussintal skivor, solo och genom olika samarbeten, och har uppträtt över hela Europa med projekt som sträcker sig från ljudinstallationer, teaterpjäser, koreografier eller musik av olika slag. Hans musikaliska projekt, bland vilka -i snor (solo) och WHOURKR (med Igorrr), fokuserar på ljudkvaliteter inom det experimentella fältet samtidigt som de ifrågasätter kompositörens, ljudkonstnärens / designerns, utövarens och till och med publikens roll.
År 2021 släppte han en omfattande publikation i Journal For Artistic Research (JAR) om "Absurd Sounds", som fokuserar på en kreativ metod baserad på idéer snarare än teknik. Där utvecklar han tre fallstudier som var och en besvarar sin egen absurda fråga: skördandet av sällsynta ljud från maskar (tänk om tystnad var högre än buller?); ett experiment på människor med 120 högtalare som satt i publiken (tänk om det inte fanns någon sweet spot?); och ett försök att sudda ut gränserna mellan det verkliga och det virtuella, samtidigt som man utvecklar nya sätt att dokumentera ljudkonst (tänk om det inte fanns någon (virtuell) verklighet?).
- Hemsida: https://studio-ovale.com/
- Musik: https://yanncoppier.bandcamp.com/
- Publikation: https://jar-online.net/en/exposition/abstract/absurd-sounds