Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Andning, rörelse och konstnärlig förankring: Ett återupplivat arv på Musikhögskolan i Malmö

Grupp med personer liggandes på golvet med benen i vädret. Fotograf: Martina Jordan.
Foto: Martina Jordan

Två lärare vid Musikhögskolan i Malmö, Ann-Sofi Härstedt och Elin Waileth Wikström, har beviljats stimulansmedel från Konstnärliga fakulteten för att återuppliva och vidareutveckla en nästan bortglömd teknik – en andnings- och rörelseträning som en gång var central inom de konstnärliga utbildningarna i Sverige.

Tillsammans har de tagit fram en ny fristående kurs som lyfter fram det som i dagligt tal kallades ”PYSCH-tekniken” – en metod med rötter i 1960- och 70-talets scenkonstutbildningar, skapad av den visionära rörelsepedagogen Elsa Österling.

– Jag mötte själv Elsas teknik under min operautbildning i Göteborg. Metoden har haft en stark ställning både där och i Stockholm, men eftersom Elsa föddes och växte upp i Trelleborg känns det fint att nu få föra hem hennes arbete till Lunds universitet, säger Ann-Sofi Härstedt.

Elsa Österling lägger grunden

Elsa Österling var verksam vid Scenskolan i Göteborg där hon under mer än två decennier undervisade blivande skådespelare och operasångare. I hennes metod stod andning, kroppens naturliga rörelsemönster och ett inre lyssnande i centrum. Övningarna – ofta utförda liggande med benen på en bänk – hämtade inspiration både från rytmikens pionjärer, som Anna Behle och Hedvig Nottebom, och från österländska kroppssyner där kropp och medvetande ses som en odelbar helhet.

Grupp med personer på golvet liggandes på rygg. Fotograf: Martina Jordan.
Foto: Martina Jordan

Som engagerad pedagog såg Österling till att rytmik infördes som undervisningsmoment på Scenskolan. Hennes arbete kom att prägla flera generationer pedagoger, bland dem Kerstin Lindgren och Anita Åstrand, som senare förde tekniken vidare i Stockholm och Göteborg.

Från bortglömd metod till ny relevans

Under 2000-talets början började dock metoden försvinna från de konstnärliga utbildningarna, i takt med att de lärare som undervisat i tekniken gick i pension. Genom sin kurs vill Härstedt och Waileth Wikström nu åter aktualisera metoden – den här gången vid Musikhögskolan i Malmö – och göra den relevant för en ny generation studenter.

– Tack vare fakultetens stöd får vi nu möjlighet att fördjupa oss i Elsas teknik tillsammans med både kollegor och studenter. Det är vi otroligt glada för, säger Elin Waileth Wikström.


Den första kursen ges under vårterminen 2026 och heter Rytmik och ergonomi för musiker. Anmälan görs via antagning.se senast 15 oktober 2025.

Personer som dansar. Fotograf: Martina Jordan.
Foto: Martina Jordan.