Ann-Charlotte Carlén lämnar rollen som rektor

Ann-Charlotte Carlén

Efter sju år som rektor, och ett helt yrkesliv inom musik-, sång- och körutbildning i Skåne, går Ann-Charlotte Carlén nu vidare in i en senior mer rådgivande roll på Musikhögskolan under nästa år och därefter väntar, ja vadå?

Vad ska du göra sen, Lotta?

-Jag ska samla ihop mina erfarenheter som pedagog och musiker och fortsätta att ge konserter och leda körer på frilansbasis. Sedan ska jag ägna mig åt min familj och mina barnbarn, designa vårt andra boende och förkovra mig i det som jag inte hunnit med de senaste åren.

Du har varit med och startat upp bland annat det estetiska gymnasieprogrammet på Spyken i Lund, musiklinjen på Fridhems folkhögskola och Körcentrum Syd. Hur gör man för att etablera sina idéer och göra dem till verklighet?

-Att etablera idéer är helt avhängigt av vilket stöd som finns från överordnade och medarbetare. I mitt fall har det skett när jag fått en förfrågan om att själv driva eller vara delaktig i att driva något nytt. Förändringsarbete kan man inte göra ensam utan det bygger på flera personers samlade kompetens. Det ska helst vara personer med olika erfarenheter och personligheter för att mana fram de bästa idéerna, gärna med lite friktion och galenskap, då blir det bäst.

Ann-Charlotte Carlén

Ser du någon lucka och behov av nya initiativ inom musikutbildning i Skåne idag?

-Ja, det gör jag. Vi behöver se över och förnya de pedagogiska formerna inom högre musikutbildning och även den teknik som är kopplad till högre musikutbildning. Då pratar jag inte om Zoom, utan teknik som kan främja musikalisk och pedagogisk utveckling, som i sin tur kommer att få återverkningar på det vi gör utanför Musikhögskolan.

-Nya utbildningar tas ofta fram i dialog med våra externa samarbetspartners. Vi har väldigt fina samarbeten mellan Musikhögskolan, olika organisationer, skolformer, konsertscener, musiker, pedagoger och forskare både nationellt och internationellt. Dessa ska vi fortsätta att utveckla. Jag ser också fram emot att samlokaliseringen (av Konstnärliga fakulteten) och själva processen framåt i den kan öppna nya dörrar.

Ann-Charlotte Carlén

När du ser tillbaka, vilket vägval eller steg i karriären är du mest nöjd med?

-Jag är glad över alla arbetsplatser jag arbetat på och att jag har kunnat hålla igång mitt eget musicerande som sångare och körledare under alla år. Det har varit så värdefullt att hålla kontakten med musikerskapet parallellt med arbetet som ledare och chef. Jag upplever stor glädje i att vara en modern renässansmänniska och är tacksam över allt möjligt annat som jag gjort vid sidan om arbetet - som att stötta våra barn upp i vuxenlivet, renoverat lägenheter och hus, byggt hus, hjälpt gamla föräldrar och haft ett rikt socialt liv. Jag är också nöjd med att jag kan hålla huvudet ovanför vattenytan när det krävs.

Du kommer att fortsätta vara delaktig i projektet kring att flytta hela Musikhögskolan till ett nytt konstnärligt campus i Varvsstaden, vilka förändringar ser du att den ”nya Musikhögskolan i Malmö” kommer att medföra för framtidens studenter?

Ann-Charlotte Carlén
AEC, Graz 2018 (konferens för konstnärliga universitet i Europa).

-Jag tror att bara det faktum att vi kommer närmre Konst- och Teaterhögskolan i det gemensamma campuset kommer att ge nya förutsättningar. I det sammanhanget kommer vi också kunna göra ett helt annat avtryck båda i Malmö som stad men också som konstnärlig fakultet, vilket kommer att gynna alla studenter.

Vad önskar du att du hade vetat när du gick in i rollen som rektor, som du vet idag?

-Att vara beredd på att arbeta 8 till 8 minst 5 dagar i veckan.

-Ett råd som jag gärna skickar med till medarbetare på Musikhögskolan är att stötta de ledare som vill ta på sig att vara ledare. Att vara ledare är delvis ett kall, men kräver många timmars arbete med frågor som inte alltid syns på ytan, men som skulle märkas på ytan om de inte blev gjorda. En ledare är också en människa.

Karriären:

1981 Musiklärarexamen från Musikhögskolan i Malmö
1976-1984 Musiklärare i grundskolan (Malmö) och på Gymnasieskolan Spyken (Lund).
1977-1997 Lärare i piano, tvärflöjt, musikteori, musikhistoria, sång och körsång, Fridhems folkhögskola i Svalöv.
1984- Lärare i metodik, därefter adjunkt sedan lektor i sång och körsång,- körledning, Musikhögskolan
1998-2013 Utbildningsledare musiklärarutbildningen, Musikhögskolan
2008-2013 Föreståndare, Körcentrum Syd
2013-2020 Rektor (prefekt), Musikhögskolan
2021 - Stöd i samlokaliseringsprojektet m.m.

Lotta har under åren också verkat kontinuerligt som körledare, gästkörledare, frilandskörsångare och sångsolist. Bland annat i sångkvintetten Voices och Danmark Radios vokalensemble (DR Vokalensemblet).

Kör
DR Vokalensemblet

Mer info:
Lottas avtackning kommer att hållas under 2021 när omständigheterna förhoppningsvis ser annorlunda och mer tillåtande ut.

Sanimir Resic tillträder som Musikhögskolans nya rektor efter årsskiftet. Sanimir kommer närmast från Humanistiska och Teologiska fakulteterna i Lund.