Fredrik Hagerberg tar ton

Fredrik Hagerberg tittar in i kameran. Fotograf: Martin Paulsson. Foto.
Fredrik Hagerberg. Foto: Martin Paulsson, Malmö Opera.

Fredrik Hagerberg går första året på Malmö Opera Academy, en tvåårig masterutbildning och frukten av ett samarbete mellan Musikhögskolan i Malmö och Malmö Opera. Utbildningen är helt unik i Sverige då den låter studenter utvecklas musikaliskt och dramatiskt mitt bland orkestermusiker, operasångare och musikalartister i ett professionellt operahus. En möjlighet som lockade Fredrik Hagerberg.

Hej Fredrik, vad betyder opera för dig?

– Opera för mig är den mest maxade konstformen. Givetvis har du sången, men det är också teater, orkester, scenografi, kostym och mask. Summan av alla delar blir ett gigantiskt allkonstverk. Opera är också en akustisk musikupplevelse som inspelningar aldrig riktigt kan göra rättvisa. Det är någonting som är så himla häftigt när man ser en bra operaföreställning, det blir liksom larger than life.

– Men med det sagt, har operan inte alltid varit självklar för mig även om jag alltid har vetat att jag ville syssla med musik. Tvärtom har jag testat flera stilar under min uppväxt, jag var till exempel länge med i ett rockband. Samtidigt fanns den klassiska skolningen alltid där, dels genom pianoundervisning och lektioner i komposition, men även genom körsång. När jag började på Lars-Erik Larssons-gymnasiet i Lund fick just körsången mycket utrymme. Det var också där jag träffade en sånglärare som aktivt uppmuntrade mig att sjunga och som lyckades övertala mig att vara med i kören när Ystadsoperan satte upp Cavalleria Rusticana. Då var jag sjutton år och det var första gången jag hörde operasolister live. Det var fantastiskt, Cavalleria Rusticana är ju verkligen höjden av italiensk verismo-opera och jag hade aldrig hört något liknande förut! Dessutom hade jag hela livet fått höra att jag sjöng för starkt men nu befann jag mig i ett sammanhang där jag förväntades göra precis det – sjunga starkt.

Varför valde du att studera på Malmö Opera Academy?

– Utbildningen lockade mig på flera sätt. Jag hade precis gjort en master i klassisk sång på Musikhögskolan i Malmö som var super på många vis – det var där jag hittade min fulla röst till exempel – men samtidigt var den svår. Jag startade precis när pandemin slog till, vilket innebar mycket zoomundervisning och studerande på egen hand; i längden blev det otroligt tråkigt.

– När jag var klar med mastern visste jag att jag inte var färdig för att börja arbeta, samtidigt var jag inte sugen på att ta en vanlig utbildning till. Först började jag snegla på olika operastudios i Tyskland; det är ett vanligt koncept där som fungerar som en inkörsport i arbetsmarknaden för nyutexaminerade operasångare och ger dig mer praktiskt scenisk erfarenhet. Sen fick jag upp ögonen för Malmö Opera Academy och insåg att utbildningen har många likande drag med en operastudio. Det är ett samarbete mellan det akademiska och det riktiga arbetslivet och man får erfarenhet av att jobba direkt med repetitörer och coacher. Dessutom ingår praktik under andra året där man får göra riktiga roller i Malmö operas produktioner. Detta tilltalade mig. Det var den enda utbildning för operasångare jag kunde hitta i Sverige som fungerar som en språngbräda mellan livet som student och livet som yrkesmusiker.

Fredrik Hagerberg sjunger som Aeneas på Ystadsteatern. Foto.
Fredrik Hagerberg framför rollen som Aeneas i Purcells mästerverk Dido och Aeneas.

Hur ser en typisk dag ut på Malmö Opera Academy?

– Det beror lite på, hälften av tiden spenderar vi på Musikhögskolan i Malmö och då är det enskilda och gemensamma sånglektioner som står på schemat. Man får själv välja om man vill ha en lärare från Musikhögskolan eller någon utifrån och kan på så sätt styra vad man vill utveckla. Vi har också instudering där man jobbar med en pianist och får lära sig hur det fungerar att sjunga ackompanjerat. Dessutom har vi en kurs i musikdramatisk historia och kursen ”musik som yrke”.

– Dagarna vi är på Malmö Opera jobbar vi också med instudering tillsammans med repetitörerna. Men vi har också en rörelsecoach som ger oss klasser i andning, stretching och yoga och en dramacoach som undervisar oss i teater. Är det repetition är vi alltid välkomna att lyssna och titta på när proffsen jobbar. Vi får klaviaturutdrag till varje förställning, sen är det bara att sätta sig med noterna och hänga med. Det är fantastiskt tycker jag.

Vad är det bästa med utbildningen?

Man känner sig otroligt välkomnad och uppfångad. Utbildningen ger dig både insyn och en fot in i den professionella operavärlden samtidigt som den rustar dig för att kunna arbeta och verka som operasångare.

Jag hade framför allt rekommenderat utbildningen till alla som befinner sig i samma situation som jag – du har mycket studier bakom dig men samtidigt inte den yrkeserfarenhet som krävs för att arbeta professionellt. Då är Malmö Opera Academy perfekt!