Ida Knutsson

Doktorand

Ida Knutsson

Challenges and tension fields in classical instrumental group tuition: interviews with Swedish Art and Music School teachers

Utmaningar och spänningsfält i klassisk instrumental gruppundervisning: intervjuer med svenska kulturskolelärare

• Ida Knutsson

Summary, in Swedish

Gruppundervisning sprids snabbt över världen, men lite forskning har utförts för att undersöka dess inverkan på elevers musikaliska förmågor jämfört med inkludering i gruppundervisningssammanhang. Den här artikeln undersöker hur musiklärare från den klassiska orkesterinstrumentala traditionen diskuterar gruppundervisning. Tre fokusgruppsintervjuer genomfördes med deltagare från en kulturskola i Sverige. Resultaten visar på ett spänningsfält mellan progression och inkludering samt olika syn på definitionen av dessa begrepp. Dessa olika syn på undervisningens kvalitet innebär en balansgång för de olika aktörerna inom professionen.

• Lärare (Musikhögskolan)

2023-03-03