Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ida Knutsson

Ida Knutsson

Doktorand

Ida Knutsson

Motstånd och acceptans : En studie om Suzukimetoden ur ett sociokulturellt perspektiv

Författare

  • Ida Knutsson

Summary, in Swedish

Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som händer när en ny musikpedagogisk idé/metod införs och etableras i ett sammanhang där det redan finns en dominerande metod. Undersökningen består utav en kvalitativ forskningsstudie med djupintervjuer av två danska Suzuki teacher trainers och med en narrativ analysmetod som verktyg. Den teoretiska utgångspunkten är ett sociokulturellt perspektiv och i huvudsak kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT). Resultatet visar att Suzukimetoden mottogs med misstänksamhet och skepsis eftersom den var så diametralt annorlunda än vår skandinaviska modell, men att den vunnit acceptans under åren genom att kunna visa upp goda resultat med avseende på flera framstående musiker och därigenom ett gott rykte.

Avdelning/ar

  • Lärare (Musikhögskolan)

Publiceringsår

2016

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Masteruppsats

Ämne

  • Music
  • Pedagogy

Nyckelord

  • Instrumentalundervisning
  • Suzukimetoden
  • Violin
  • Instrumental education
  • The Suzuki method
  • Violin method

Status

Published

Handledare

  • Eva Saether