Antonsson Johanna

Johanna Antonsson

Doktorand

Antonsson Johanna

Musiklärares arbete med bedömning och betygsättning : yttre och personliga omständigheter som påverkar praktiker samt möjliga subjektspositioner

Music Teachers’ Work with Assessment and Grading : External and Personal Circumstances That Are Affecting Practices and Possible Subject Positions

• Johanna Antonsson

Summary, in Swedish

I Sveriges grundskolor använder musiklärare en stor del av sin arbetstid till arbete som rör bedömning och betygsättning. Fem musiklärare har i denna studie intervjuats med syftet att ta reda på hur de konstruerar sina bedömnings- och betygsättningspraktiker genom att undersöka vilka omständigheter som inverkar på dessa. Studiens vetenskapsteoretiska förankring finns i socialkonstruktionismen; teachers’ visions och subjektspositionering används som operationaliserade teoretiska begrepp och bedömningsteoretiska begrepp utgör ämnesspecifik teori. Resultaten visar deltagarnas praktik som påverkad av många yttre omständigheter, men att det ändå finns flera tillgängliga subjektspositioner för musiklärare inom deras bedömningspraktik.

• Lärare (Musikhögskolan)

2022-11-21