Professor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
Anna Houmann är professor och forskare vid lärarutbildningen i musik i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hon är även nationell koordinator för nätverket EAS (European Association for Music in Schools).
Under sin anställning har Anna Houmann varit med och planerat, startat upp och utvecklat tre lärarutbildningar i musik vid Musikhögskolan i Malmö. Hon har även varit delaktig i att planera, starta upp och utveckla en danspedagogisk utbildning i ett samarbete mellan Danshögskolan i Köpenhamn och Musikhögskolan i Malmö. I dessa arbeten har hon i huvudsak fokuserat innehåll-, form-, examination- och utvärderingsaspekter inom musikpedagogiska kurser med inriktning mot utbildningsvetenskap.
Hennes ansvarsområde och undervisning vid Musikhögskolan i Malmö ligger i huvudsak inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, forskningsmetodik och de två självständiga arbetena.
– I egenskap av musiklärare, musiklärarutbildare och forskare har jag ständigt fascinerats av yrkets potential och gränser. I december 2010 disputerade jag med avhandlingen "Musiklärares handlingsutrymme – möjligheter och begränsningar". I denna definierar jag handlingsutrymme som att ha möjligheter och kunskap att göra egna professionella bedömningar och val i det dagliga arbetet.
– Jag menar att de ligger i både yttre ramar som i inre föreställningar hos den enskilde läraren. Till de yttre hör hur man förhåller sig till nationella planer, skolans organisation, undervisningssituationen med elever samt samarbete med kollegor. Men individen kan också utveckla förhållningssätt till sina möjligheter och begränsningar vilket kan möjliggöra att man kan gå utanför de yttre ramarna. Det kan bidra till att man utvecklar både sig själv som musiklärare och den verksamhet som man arbetar i. Att gå utanför tidigare erfarenheter, traditioner och utbildning är förbundet med ett risktagande som skapar en rädsla för förändring och utveckling, berättar Anna Houmann.
I samband med ett SIDA-projekt som Musikhögskolan i Malmö i samarbete med Vietnam National Academy of Music i Hanoi ledde hon tillsammans med kollegan Gunnar Heiling 2008-2009 arbetet med att utveckla en Musikpedagogisk institution i kollaboration med fem vietnamesiska kollegor. Den musikpedagogiska institutionen skulle inkorporera fristående kurser och uppdragsutbildning i musikpedagogik för blivande och yrkesverksamma lärare i musik, utvecklings- och kvalitetsarbete av program, handledning av undervisning och lärande i musik (grundskola och gymnasieskola) och slutligen en lärarutbildning i musik. Arbetet handlade i stort om att undervisa i högskolepedagogik på masternivå med ett innehåll som kretsade kring lärande och undervisning, utvecklingspsykologi, socialpsykologi, organisationsutveckling, kursplanearbete, programutvärdering och självvärdering, läraren som forskare mm. Projektet kommer att redovisas i bokform under våren 2013.
Lärarutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö har erhållit medel för forskning i samband med utarbetandet av den nya lärarutbildningen. Ett utav forskningsprojekten fokuserar kreativitet. Tillsammans med Eva Saether driver hon forskningsprojektet ”Creativities – transcending boundaries in higher music education”. Syftet med projektet är; att göra en översiktlig kartläggning av forskningsläget kring kreativitet, både inom musikfältet och i ett bredare perspektiv, att utarbeta konkreta förslag på hur kreativitet ska kunna vara ett övergripande perspektiv i lärarutbildning i musik, att föreslå hur kreativitet kan färga kurserna vid MHMs lärarutbildning.
Under 2010 deltog Anna Houmann som skolinspektör i skolinspektionens utvärdering av musikämnet i grundskolan. Hon har även deltagit som forskare i ett NSHU-projekt som syftade till att belysa ”bedömningskriterier i högre konstnärlig utbildning”.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
The Digital Student - challenges and opportunities using the computer as main instrument in music education in Sweden
Anna Houmann, Joakim Barfalk, Erik Lundahl, Per Berlin Englund
(2023)
KonferensbidragElectronical digital instrument (EDI) - Digital music making with children, youth and music teacher students
Anna Houmann, Joakim Barfalk, Erik Lundahl, Per Berlin Englund
(2023) , p.61-61
Konferensbidrag: abstractTeachers’ descriptions of classroom communication after an SLP-led in-service training
Suvi Karjalainen, Viveka Lyberg Åhlander, Birgitta Sahlén, Anna Houmann
(2023) Logopedics Phoniatrics Vocology, 48 p.137-145
Artikel i tidskriftThe reinvented music teacher - researcher in the making : Conducting educational development through intercultural collaboration
Anna Houmann, Vilma Timonen, Eva Sæther
(2019) Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, 26 p.101-101
Del av eller Kapitel i bok"The Ideal School - The Ideal World?" : Teacher Education moving towards glocal understanding
Anna Houmann
(2019)
Konferens - annatTraditional Musics in Music Education - The Sound of (R)evolution?
Anna Houmann
(2018) Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, 24 p.113-128
Del av eller Kapitel i bokTid att gå - tre takter och en paus på gång
Anna Houmann
(2017) Göran Folkestad: The soundtrack of your life : Festschrift till Göran Folkestad , p.38-40
Del av eller Kapitel i bokDo You Expect the Unexpected? Teaching for Creativity using Pedagogical Creative Improvisation
Anna Houmann
(2017) Creativity and Innovation. European Perspectives on Music Education, 7
Del av eller Kapitel i bokCreativity in Music Education? The wild card that got stuck in the deck
Anna Houmann
(2016) Creative Contradictions in Education: Cross Disciplinary Paradoxes and Perspectives , p.281-301
Del av eller Kapitel i bokWorking on the Musical Biography: Bringing Story into Music Education
Anna Houmann
(2016) Open Ears Open Minds. Listening and Understanding Music. European Perspectives on Music Education, 6
Del av eller Kapitel i bokExpect the Unexpected: Teaching for Creativity in the Micromoments
Anna Houmann
(2016)
KonferensbidragMusik och lärande i barnets värld
(2015)
BokRum för kreativitet
Anna Houmann
(2015) Musik och lärande i barnets värld , p.61-77
Del av eller Kapitel i bokAbstraherade och koncentrerade destillat
Eva Sæther, Anna Houmann
(2015) Festschrift till Cecilia Hultberg , p.89-96
Del av eller Kapitel i bokThe Key to the Life-World. Unlocking research questions through expressive objects
Anna Houmann
(2015) Perspectives in Music and Music Education, 10 p.125-139
Del av eller Kapitel i bok"The Soundtrack of my life". Autobiography as a tool for working with identity in musical practice and learning
Anna Houmann
(2015) International Yearbook for Research in Arts Education, 3 p.76-80
Del av eller Kapitel i bokThe Soundtrack of my life – autobiography as a tool for working with identity in musical practice and learning
Anna Houmann
(2015)
KonferensbidragReflection in, about and through creativity: The key to the life world
Anna Houmann
(2014) The Reflective Music Teacher. European Perspectives on Music Education, 3
Del av eller Kapitel i bokNyckeln till livsvärlden och musiklärares upplevelse av handlingsutrymme
Anna Houmann
(2014) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang - utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet , p.305-318
Del av eller Kapitel i bokUsing a survey on creativities as reflective practice and for reforming practice in music teacher education
Anna Houmann, Eva Saether
(2014) Developing creativities in higher music education. International perspectives and practices
Del av eller Kapitel i bokKreativa och konstnärligt inspirerade metoder för reflektionsarbete i skrift och tanke - konsten att skriva ett självständigt arbete.
Anna Houmann, Eva Saether
(2014) [Host publication title missing] , p.79-79
KonferensbidragParticipatory Leadership – The Art of Hosting and Harvesting in Music Education
Anna Houmann
(2014)
KonferensbidragKreativa och konstnärligt inspirerade metoder för reflektionsarbete i skrift och tanke – konsten att skriva ett självständigt arbete
Anna Houmann, Eva Saether
(2013)
Konferensbidrag"Reflections on, in and through creativities - transcending boundaries in higher education". Workshop.
Eva Sæther, Anna Houmann
(2013)
KonferensbidragReflections on, in and through creativities – transcending boundaries in higher education
Anna Houmann, Eva Saether
(2013)
KonferensbidragCreativities in Practice: Shaping the teaching and learning of music creatively
Anna Houmann, Eva Saether
(2012)
KonferensbidragDevelopment of creative didactics in music teacher education: Report on innovating the teacher education program at the Malmö Academy of Music, Lund University
Anna Houmann, Eva Saether
(2011)
KonferensbidragMusiklärares handlingsutrymme - möjligheter och begränsningar
Anna Houmann
(2010) Studies in Music and Music Education, 16
DoktorsavhandlingCreativities transcending boundaries.” A research and activity based project at Malmö Academy of Music, aiming at transforming the music teacher education
Anna Houmann, Eva Saether
(2010)
Konferensbidrag