Hur komponerar man ett teaterframförande? frågar Kent Olofsson i aktuell doktorsavhandling

ct9fsec7h0v7f3mpduxb.jpg
Kompositören Kent Olofsson disputerar med "Composing the Performance". Foto: Jörgen Dahlqvist.

Kent Olofsson, kompositör och lärare vid Musikhögskolan i Malmö, har undersökt hur musikalisk komposition kan användas som dramaturgisk strategi i samtida experimentell teater. Onsdag 21 mars försvarar han sin konstnärliga doktorsavhandling med både traditionell disputation och hörspel samt en föreställning med Malmöbaserade Teatr Weimar. Allt äger rum på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) och är en del av KMH:s forskningsdagar 18-21 mars under temat ”Den konstnärliga forskningens rum”. Arrangemangen ingår även i Svensk Musikvår.

Inom ramen för sitt arbete som konstnärlig doktorand – i samarbete mellan KMH och Lunds universitet – har Kent Olofsson medverkat till att skapa fem scenkonstverk i vad han kallar Contemporary Intermedial Theatre (CIT). Det är verk som befinner sig i skärningspunkten mellan konsert, teater, hörspel och musikteater. Genom text och exempel från de fem konstnärliga verken presenteras nya konstnärliga och kollaborativa metoder för samtida scenkonst.

– Som kompositör har jag särskilt intresserat mig för att hitta former för att stärka samspelet mellan de olika elementen i en föreställning, säger Kent Olofsson. Det har inneburit att jag på ett väldigt spännande sätt har varit tvungen att flytta mig utanför min traditionella yrkesroll. Det blir ju något helt annat än när man på vanligt sätt kommer till repetitionerna med teatermusik som skrivits i förväg. Det finns andra möjligheter att låta rummet – teaterlokalen, konsertscenen eller vad det kan vara – och tiden vara viktiga medskapande kompositionselement.

Att integrera rummet i det musikskapandet är förstås inte något nytt. Det har ju gjorts många gånger i historien, från utplaceringen av körer i kyrkorummet i renässansen, till 1960-talets ”instrumentala teater”, för att ta två tydliga exempel. Men om man som Kent Olofsson vill gå längre än så, krävs en gemensam förståelse och gemensamma tankekoncept. Det hoppas han kunna bidra till med sitt forskningsarbete.

– Jag utgår till stor del från begreppen shared space och shared time, alltså delat rum och delad tid, som verktyg för att kunna låta rum, tid, ljud och fysiska rörelser samspela och dynamiskt påverka varandra.

Kent Olofsson anser för den skull inte att ett sådant ”delat” arbetssätt innebär att abdikera från sin särskilda yrkeskompetens som kompositör. Snarare är det en fråga om att expandera flera av teaterns yrkesroller, för att kunna mötas konstnärligt på nya sätt och på så sätt utveckla nya uttryck.

Fullt genomfört innebär det att varje föreställning blir ett unikt verk, eftersom varje tillfälle innebär unika förutsättningar när det gäller rum och tid. På det sättet finns det också i Kent Olofssons arbete en form av kritik mot dagens medie- och konstmarknad, där det blivit allt viktigare att verk förpackas som tydliga varumärken, lätta att upprepa, känna igen och återanvända i nya sammanhang.

Parallellt med det här experimenterandet över gränserna fortsätter Kent Olofsson att komponera mera traditionellt, i form av verk som fixeras på notpapper. Men även där tycker han att arbetet har givit honom en bättre förståelse för förhållandet mellan musik, tid och rum, och därmed bättre verktyg för att tänka och komponera dramaturgiskt, särskilt när det gäller större former i musiken.

Resultat av det går att höra när han till exempel skrivit för ensemblen Lipparella med countertenor och historiska instrument, eller för en ensemble av vietnamesiska instrument.

Vad händer då närmast efter disputationen?

– Ja, det lär egentligen alldeles för mycket som ligger och väntar på ritbordet, skrattar Kent Olofsson.

Det innebär bland annat ännu en produktion med Teatr Weimar, en dansföreställning och ett operaprojekt. Men forskningsarbetet börjar också dra till sig uppmärksamhet utomlands, inte minst i Tyskland och England, där det finns ett stort intresse för att utveckla metoder i intermedial konst.

Onsdag 21 mars 2018 kl. 13:15
Kungl. Musikhögskolan, Kungasalen
Valhallavägen 105, Stockholm
T-bana Stadion

Kent Olofsson försvarar sin avhandling Composing the performance – An exploration of musical composition as a dramaturgical strategy in contemporary intermedial theatre för avläggande av konstnärlig doktorsexamen vid Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet.

Opponent: Camila Eeg-Tverbakk, professor i dramaturgi och performance vid Høgskolen i Østfold

För mera information:

Kent Olofsson
kent [dot] olofsson [at] mhm [dot] lu [dot] se (kent[dot]olofsson[at]mhm[dot]lu[dot]se)

Länk till avhandlingen i fulltext

Avhandlingen i Lunds universitets forskningsportal

"Composing the Performance": projektets webbplats