Marianne Jacobs och Britta Johansson prisade

KMA

Fyra framstående pedagoger och två ledande musikforskare uppmärksammades med priser och stipendier vid Kungliga Musikaliska Akademiens årliga högtidssammankomst den 27 november. Musikhögskolans pedagoger Marianne Jacobs och Britta Johansson mottog varsitt stipendium som delades ut av Hans Majestät Konungen.

Marianne Jacobs, universitetslektor vid Musikhögskolan i Malmö, tilldelades Mai von Rosens pianopedagogpris. Motiveringen lyder "För en unik gärning inom svensk pianoutbildning och svenskt musikliv. Som artist, utbildare och initiativtagare till en rad verksamheter har hon verkat för utbildningspelarens alla delar – från nybörjarstadiet till professionell nivå, och hon har direkt bidragit till det nu verksamma nationella pianistiska arvet."

Göran Lagervalls musikstipendium inom högre musikutbildning tilldelades Britta Johansson, universitetsadjunkt vid Musikhögskolan, med motiveringen "För en lång och betydelsefull insats som sångpedagog vid Musikhögskolan i Malmö. Hennes pedagogik kännetecknas av ett stort engagemang och en bred kompetens för att möta och utveckla sångare. Detta framstående pedagogiska och konstnärliga arbete har resulterat i att många av hennes studenter idag arbetar som professionella sångare både i Sverige och internationellt."

Kungliga Musikaliska Akademien (KMA) delar årligen ut flera miljoner kronor i stipendier. Akademien instiftades av Gustav III år 1771 och är idag en fristående institution som förenar tradition med ett aktivt engagemang i dagens musikliv.

”Akademien har till ändamål att främja tonkonsten och musiklivet. Den skall därvid följa utvecklingen inom det svenska och internationella musiklivet, ta initiativ för att gagna musikkulturen samt på musikens skilda områden stödja utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete.”