Musikhögskolans symfoniorkester avslutar säsongen med konserter i Köpenhamn och Malmö

img_0404_kopia.jpg

I helgen kan du höra Schumanns pianokonsert spelas av Daniel Guas – en ung svensk-argentinsk pianist och student vid Musikhögskolan i Malmö, på väg ut i karriären – tillsammans med Musikhögskolans symfoniorkester. Konserterna äger rum den 18 maj i Tivolis Konsertsal i Köpenhamn och 19 maj i Rosenbergsalen på Musikhögskolan i Malmö.

Robert Schumanns pianokonsert började som en Fantasi för piano och orkester. Sedan glömdes skissen mer eller mindre bort, men så dök den upp ur byrålådans dammigaste hörn en dag och raskt fyllde Schumann på med ett intermezzo och en final och så var pianokonserten färdig och kunde uruppföras av tonsättaren Clara Schumann 1845.

På programmet står dessutom Sibelius väldiga första symfoni, Hilding Rosenbergs eleganta och flotta Danssvit för orkester ur baletten Orfeus i stan, allt under ledning av den polska dirigenten Marzena Diakun.

Programmet presenteras av Sixten Nordström, en av Sveriges mest kända musikprofiler och uppskattad av en bred publik som programledare i Sveriges Television för musiktävlingen Kontrapunkt. Sixten Nordström har tilldelats Medaljen för Tonkonstens Främjande för sin mångfacetterade gärning som pianist, musikkritiker, författare och pedagog, främst vid Musikhögskolan i Malmö.

Sixten Nordström

Musikhögskolans symfoniorkester består av drygt 100 studenter som studerar på Musikhögskolans musikerutbildning. Det är studenter från första till sista studieåret som tillsammans utgör orkestern och som med stor entusiasm, glädje och seriositet tar sig an repertoaren för de olika projekten. Orkestern spelar under ledning av nationellt och internationellt etablerade dirigenter.

Mer info om konserten i Köpenhamn

Mer info om konserten i Malmö