Ola Heinpalu tilldelas årets musikstipendium av Vetenskapssocieteten

vetenskapssocieteten

Ola Heinpalu, student i sång vid Musikhögskolan i Malmö, tilldelades årets musikstipendium av Vetenskapssocieteten i Lund. Utdelningen skedde under festliga former den 29 november på Grand Hotel i Lund, där Ola Heinpalu utöver att tilldelas stipendiet också framförde sånger av bl.a. Hugo Wolf och Erich Wolfgang Korngold, tillsammans med Conny Antonov.

Kort om Vetenskapssocieteten

Några unga "arga" docenter bildade 1920 Vetenskapssocieteten, ett forum för modern, humanistisk forskning i Lund. Till grundarna hörde ortnamnsforskaren Jöran Sahlgren, etnologen Wilhelm von Sydow och historikern Lauritz Weibull. Friherrinnan Henriette Coyet på Torup var medlem av den första styrelsen.

Lär mer om Vetenskapssocieteten här