Staffan Storm vinner Musikförläggarnas Pris 2019

Bilden är ett porträtt på Staffan Storm
Staffan Storm

Musikförläggarnas Pris delas årligen ut av branschorganisationen Musikförläggarna och syftar till att lyfta fram årets mest framstående svenska låtskrivare, kompositörer och textförfattare. Staffan Storm har i år tilldelats priset i ena kategorin för Konstmusik. Den andre pristagaren är alumn Albert Schnelzer.

Staffan Storm är tonsättare och lektor i musikteori och komposition vid Musikhögskolan i Malmö. Han har undervisat i olika musikteoriämnen på både musiklärar- och musikerutbildningarna vid Musikhögskolan. För närvarande ligger fokus på ämnen som musik och samhälle, formlära och komposition (seminarier och enskild undervisning).

Staffan Storms verkförteckning består främst av verk för varierande kammarensemblebesättningar, från soloverk till kammarensemble, men här finns även orkesterverk och elektroakustisk musik. Också vokalmusik intar en central roll i hans produktion. Storm har ett nära och dynamiskt samarbete med dem som uppför hans kompositioner och har komponerat musik för flera av Sveriges ledande musiker som till exempel dirigenten Fredrik Malmberg, pianisten Francisca Skoogh, gitarristen Stefan Östersjö, organisten Hans Fagius, slagverkaren Johan Bridger, och mezzosopranen Malena Ernman, för att nämna några.

Branschorganisationen Musikförläggarna bildades 1928. År 2003 firade de 75-årsjubiléet med att instifta en prisgala för att hylla alla våra svenska låtskrivare, kompositörer och textförfattare — musikförlagens närmaste samarbetspartners.

Idag är Musikförläggarnas Pris väl etablerat och mycket uppskattat. Som alltid med fokus på alla de fantastiska upphovspersoner som lägger den grund musikbranschen vilar på, nämligen låten/kompositionen. Som mötesplats vill de att prisgalan ska uppmuntra och inspirera alla som på ett eller annat sätt jobbar med att skapa musik.

Priset delas varje år ut i ett flertal kategorier under en festlunch på Berns i Stockholm. 2019 arrangerades Musikförläggarnas Pris fredagen den 8 november, där två priser delades ut i kategorin konstmusik;

ÅRETS KONSTMUSIK – LITEN ENSEMBLE/KAMMARMUSIK
Staffan Storm – Nachtseele [Manus]

ÅRETS KONSTMUSIK – STOR ENSEMBLE/OPERA
Albert Schnelzer – Piano Concerto – This is Your Kingdom [Gehrmans Musikförlag]

För mer information om priset, juryn och årets pristagare i alla kategorier, se Musikförläggarnas hemsida för priset, samt deras nyhetssida.