Två studenter finalister till Solistpriset 2020

Bilden är en gruppbild av de tre finalisterna för solistpriset
Foto: Arne Hyckenberg

Två av Musikhögskolans i Malmö studenter har gått vidare som finalister till Solistpriset – Sveriges största solisttävling.

Nu är det klart vilka tre solister som går vidare till den stora finalen i Kungl. Musikaliska akademiens tävling Solistpriset. Vinnaren får 100 000 kr och en lång rad solistframträdanden och konsertturnéer.

De tre finalisterna är pianisten Pontus Carron från Ekerö, flöjtisten Laura Michelin från Norrköping och cellisten Kristina Winiarski från Stockholm. Nu väntar finalen i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester den 17 januari 2020.

Under hösten har hundratals musiker provspelat till Kungl. Musikaliska akademiens nationella stipendier. Från dessa stipendieprov har tretton kandidater nominerats till ytterligare en uttagningsomgång där de i två dagar tävlat om Solistprisets tre finalplatser.

Finalen med Sveriges Radios Symfoniorkester går av stapeln fredagen den 17 januari kl. 19.00 i Berwaldhallen och direktsänds i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallens playkanal.

Två av tre solisterna är våra studenter; Pontus Carron är en av våra nuvarande studenter och Kristina Winiarski är en alumn.

Solistpriset är Sveriges främsta solisttävling, Kungl. Musikaliska akademiens största pris för yngre musiker och delas ut vartannat år. Tävlingen är nationell och står öppen för sångare och instrumentalister inom konstmusikområdet.

Tävlingen genomförs av Kungl. Musikaliska akademien i samarbete med Sveriges Radio, Berwaldhallen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker samt Inge och Einar Rosenborgs stiftelse för svensk musik. Även Malmö Live Konserthus och Norrbottensmusiken bidrar till priset.

Mer information finns på Kungl. Musikaliska akademiens hemsida.