Dags för UTSPEL - Kammarmusikfestivalen 2022

UTSPEL 2022

Lördagen den 9 april är det dags för årets UTSPEL på Musikhögskolan, en heldagsfestival med 14 kammarmusikensembler. Vi har ställt några frågor till producent Johan Antoni.

Hej Johan, vem vänder sig UTSPEL till?

-UTSPEL är en kammarmusikfestival för musikälskare där programmets breda palett rymmer något för alla. Du behöver alltså inte vara en inbiten kammarmusikentusiast för att njuta av den. Som besökare kan du välja mellan allt ifrån argentinskt slagverksexplosion i Alejandro Viñaos experimentella Book of Groove till Astor Piazzollas Nightclub för fagott och gitarr.

14 olika ensembler medverkar, har utbildningen alltid så många aktiva ensembler?

-Vi har till och med 33 aktiva ensemblekonstellationer på kammarmusikkursen denna termin och de ensembler som deltar på festivalen representerar skolans breda och kvalitativa kammarmusikutbildning. UTSPEL är med andra ord en manifestation av den talang som vi har på skolan idag samtidigt som festivalen särskilt hyllar det kammarmusikaliska uttrycket i all sin mångfald.

Vem har valt ut årets repertoar?

-Det är studenterna själva som har valt repertoar som en del av kammarmusikkursen. Den valda repertoaren studeras in och repeteras under en termin under ledning av en eller två lärare och mynnar i de flesta fall ut i en konsert.

Kommer det att finnas någon förtäring för den som vill stanna hela dagen?

-Ja, Musikhögskolans underbara Studentkår kommer att se till att festivalbesökarna kan njuta av något att dricka i Studenkårens café mellan konserterna.

Är det något annat du vill berätta?

-Som producent tycker jag att det är det särskilt roligt att hålla festivalen på Musikhögskolan i år. Vi har tidigare år spelat på externa scener i regionen, vilket naturligtvis har varit bra det också, men det känns samtidigt rätt att visa upp framtidens musiker inom de väggar där de formas. Vi vill med UTSPEL 2022 cementera en gång för alla att Musikhögskolan i Malmö alltid kommer att vara en plats där man som publik är välkommen att njuta av framtidens musik. Välkomna!

Festivalprogram kan du ladda ner här:

Missing media item.

Till UTSPEL i kalendariet