Före detta student vinner stort kompositionspris

Ansgar Beste
Foto: Beate Heidecke

Musikhögskolans tidigare kompositionsstudent, Ansgar Beste, har lyckats vinna ett av musikvärldens största tonsättarpriser: Delz-priset i Basel, som i år delas ut för sjätte gången i ordningen. Prissumman är på smått astronomisk nivå för att vara i musikvärlden, drygt SEK 450 000.

Det prisvinnande verket In the steppes of Sápmi för (preparerad) kör à cappella ska nu uruppföras på Lucerne-festivalen söndagen den 13 september 2015. Det blir SWR Vokal Ensemble Stuttgart som framför verket under ledning av Marcus Creed. Läs om Luzernfestivalen.

– Det är väldigt roligt att Ansgar Beste vunnit det prestigefyllda Delz-priset för unga tonsättare och med framförande vid Luzernfestivalen. En stor merit för Ansgar och en stor glädje för vår kompositionsutbildning där Ansgar genomförde både sina master- och diplomstudier, kommenterar musikhögskolans Prof. Rolf Martinsson, som tillsammans med Prof. Luca Fracesconi, varit huvudlärare i komposition för Ansgar under hans studietid i Malmö.

Juryn bestod av Carola Bauckholt, Dorothea Bossert, Luisa Castellani, Roland Moser, and Mark Sattler.

OVE TORSTENSSON