Musikhögskolan vill se fler kvinnor med slagverk som huvudinstrument

Musikhögskolan har beviljats en del av Lunds universitets gemensamma medel till förebyggande arbete mot diskriminering. Pengarna kommer att användas för att attrahera fler icke-manliga studenter till utbildningarna för jazz, folk. rock och klassisk musik som slagverkare.

För att bidra till ökad jämställdhet, och fler icke-manliga förebilder inom slagverk som instrumentkategori, kommer Musikhögskolan under begreppet "Rhythm n' Gender" att arbeta aktivt för att attrahera icke-manliga studenter till utbildningarna för jazz, folk. rock och klassisk musik framöver. Projektet adresserar också frågan varför det generellt sett är få kvinnor som spelar slagverk och trumset.

Exempel på insatser kommer att vara att utöka slagverkaren Tina Quarteys Artist in Residence-uppdrag samt att arrangera en gemensam temadag där icke-manliga professionella slagverkare samt alumner bjuds in att träffa nuvarande studenter. Eventet kommer även att streamas för intresserade vid kultur- och folkhögskolor samt allmänheten.

Medlen ska användas till och med 2022. Vid frågor går det bra att kontakta, Pär Moberg, kursledare för folk- och världsmusikutbildningen.