Sven Kristersson tilldelas Birger Sjöberg-medaljen

Sven Kristersson i föreställningen "Galendansaren"
Sven Kristersson i föreställningen "Galendansaren".

Birger Sjöbergsällskapets medalj har tilldelats sångaren, kompositören, pianisten och professorn Sven Kristersson för sina synnerligen framstående insatser att föra Sjöbergs namn vidare.

Med sin stilsäkra musik till 25 av Birger Sjöbergs efterlämnade dikter och med sin musikteaterföreställning ”Galendansaren” har Sven Kristersson nått ut till kretsar, inte minst inom den akademiska världen, där Birger Sjöbergs betydelse i den svenska litteraturhistorien tycks ha hamnat i skymundan. En sångbok med alla de nya sångerna, komplett med pianosättning, är nu färdig för tryckning. Med denna utgåva uppenbaras Birger Sjöbergs poesi och Sven Kristerssons musik som den perfekta svängbron mellan visa och romans! Medaljutdelningen ägde rum den 7 juni 2019 i Vänersborg – Birger Sjöbergs födelsestad.

Sven Kristersson är professor i sång vid Musikhögskolan i Malmö och är landets enda högskoleprofessor med litterär visa och scenisk gestaltning som en del av sin profil.

Galendansaren

Nedan publiceras programtexten från Sven Kristerssons föreställningar på Viktoriateatern i Malmö våren 2018.

Galendansaren Birger Sjöberg – underhållaren som ville tala allvar och gick under

Många kämpar i dag med sitt kärleksliv och med att uttrycka sig konstnärligt och få bekräftelse för detta i offentligheten. Så var det också för Birger Sjöberg. I början av 1920-talet gjorde han succé med sina sånger om Frida och romanen Kvartetten som sprängdes. Men när han efter dessa gav ut diktsamlingen Kriser och kransar blev den ett publikfiasko. I besvikelsen kallade han sig ”Galendansare”, en sprattel-gubbe som förutsattes sprattla på publikens kommando. Han förbittrades och dog 1929, bara 44 år gammal.

Men, han efterlämnade en hel låda med halsbrytande sångtexter och galghumoristiska litterära fragment! För första gången görs det nu en föreställning kring dessa. Sven Kristersson har tonsatt texter och framför de här sångerna till eget pianoackompanjemang. Och han agerar just så oförutsägbart och tragikomiskt som krävs i en föreställning som hålls ihop av de mest suggestiva fragmenten.

Programblad till musikteaterföreställningen på Viktoriateatern (PDF 1053 kB, nytt fönster)