Praktiknära skolforskning
Lunds universitet deltar i ULF - Utbildning, Lärande, Forskning som syftar till att utveckla hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola.
Målet med ULF är att ta fram en infrastruktur med långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudmän för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. När teori och praktik vävs tätare ihop stärks även lärarutbildningen – dels genom en mer relevant kunskapsbas och dels genom ökade möjligheter för studenter att vara del av skolans forsknings- och utvecklingsmiljöer.
Aktiviteter inom ULF vid Lunds universitet
Inom ULF stödjer vi utvecklandet av nya ULF-projekt och hjälper till att etablera kontakter mellan skolverksamheter och forskare. Vi vill också att lärdomarna från genomförda projekt får brett genomslag i praktiken. För att bidra till detta erbjuds olika stödformer i form av seminarier och workshops, samt i form av utlysningar av ULF-medel till aktiviteter som sökande själva utformar.
Aktiviteter höstterminen 2025
Dessa medel delas ut för att lärare/skolledare respektive forskare som har en idé om ett ULF-projekt skall få tillfälle att mötas för att diskutera och forma idén i samverkan under 3x3 timmar. Ansökan behöver involvera såväl lärare/skolledare som forskare.
Belopp: Lönekostnad för tre personer som deltar i tre möten á tre timmar.
Medel kan sökas i samverkan mellan forskare och lärare/skolledare för genomförande av forskningscirkel enligt instruktioner. Respektive chefs godkännande skall bifogas ansökan. En forskningscirkel tar utgångspunkt i en fråga, ett dilemma eller ett behov sprunget ur skolpraktiken. Tanken är att forskare och lärare/skolledare träffas ca 8 ggr under 2-3 terminer. Forskarens roll är att komma med input i form av forskningsresultat och teorier som grund för lärares reflektioner och aktioner, samt att fånga upp erfarenheter och leda arbetet vidare mot överenskomna mål. Lärares/skolledares roller är att reflektera över och diskutera frågan/dilemmat/behovet utifrån nya perspektiv och pröva nya insikter i praktiken. Process och resultat dokumenteras och sprids på hållbara sätt.
Belopp: Upp till 250 000 kr är möjligt att ansöka om grundat på budget.
Deadline för ansökan: 15 september 2025
Medel kan sökas i samverkan mellan forskare och lärare/skolledare för genomförande av följeforskning enligt instruktioner. Respektive chefs godkännande skall bifogas ansökan. Tanken med följeforskning är att ett planerat praktiskt utvecklingsprojekt följs av en forskare som träffar lärarna regelbundet, blir insatt i sammanhanget och föreslår forskningsapproach, skapar ett material som analyseras i samverkan med lärare/skolledare och vars resultat återförs till praktiken och sprids vidare till relevanta målgrupper.
Belopp: Upp till 250 000 kr är möjligt att ansöka om grundat på budget.
Deadline för ansökan: 15 september 2025
Dessa medel kan sökas för verksamhet som bidrar till hållbar spridning av resultat sprungna ur genomförda ULF-projekt. Med hållbar i detta sammanhang menas att resultaten genom spridning i samverkan får verkan i skolpraktiken och bidrar till den skillnad projektet avsåg att uppnå, inom och mellan avsedda skolpraktiker.
Delta i forskningsprojekt
Om du arbetar på en av de skolor vars huvudman har avsiktsförklaring med LU kan du ansöka om att delta i ett praktiknära forskningsprojekt i samverkan. ULF-projekten utgår från ett problem eller en utmaning i undervisningen.
Du kan delta om:
- Du är yrkesaktiv i en verksamhet som är relevant för de forskningsprojekt som föreslås och är intresserad av att utveckla dessa.
- Du kan medverka i fysiska projektmöten ett antal måndagseftermiddagar per termin i Lunds universitets lokaler.
- Du kan avsätta tid motsvarande en halv dag per vecka till att arbeta med projektet.
- Din skolledning ger sitt medgivande och garanterar att ovanstående förutsättningar ges.
Mer information och länk till anmälan publiceras inför projektens genomförande vårterminen 2026.
Ansökan om ULF-medel för praktiknära skolforskning 2025/2026
Du som arbetar inom utbildningsområdet eller är skolforskare kan söka pengar för praktiknära ULF-forskning. I steg 1 ska du lämna in en forskningsidé eller idéskiss till Lunds universitet. Idén och skissen skall vara formulerad i samverkan mellan lärare/skolledare och forskare.
De idéskisser som bedöms ha potential att kunna utvecklas till ett forskningsprojekt går vidare till steg 2. I detta steg inbjuds de som gått vidare att utveckla sin skiss till en komplett forskningsansökan för bedömning. Projekten kan starta tidigast vårterminen 2026.
idéskissen ska gälla projekt som tar utgångspunkt i samverkan mellan akademi och skolhuvudman. I ansökan ska ni beskriva hur forskningsfrågan visat sig i skolpraktiken, hur den relaterar till aktuellt forskningsläge, samt hur projektet kommer att bedrivas och spridas i samverkan. Dessutom är det värdefullt om samverkan mellan olika professioner och skolenheter inkluderas i projektet.
Ansökningar för projekt som tidigare beviljats ULF-medel är välkomna. Då ska ansökan dock redogöra för hur det nya projektet är tänkt att vara en utveckling i förhållande till det tidigare projektet.
Utlysningen sker inom ramen för det ULF-avtal om praktiknära forskning i samverkan som Lunds universitet och skolhuvudmän har ingått.
Vem kan söka?
Du är behörig att lämna in en idéskiss i steg 1 om du är:
tillsvidareanställd inom kulturskole- eller skolverksamhet som har undertecknat ULF-avtal med Lunds universitet, eller om du är tillsvidareanställd lärare eller forskare vid Lunds universitet. Hör av dig till joel [dot] waag [at] mhm [dot] lu [dot] se (joel[dot]waag[at]mhm[dot]lu[dot]se) om din verksamhet är intresserade av att teckna ett ULF-avtal med Lunds universitet.
I steg 2 måste huvudsökanden i projektet ha avlagt doktorsexamen senast det datum som ansökan om projektmedel ska lämnas in, samt vara tillsvidareanställd hos skolhuvudman som ingått ULF-avtal med Lunds universitet eller vid Lunds universitet.
Motivera projektet
Formulera er forskningsidé eller ett identifierat behov så att andra kan förstå vad det innebär.
Beskriv vilken tidigare forskning som finns inom området. Vad vet man redan om ert problem? Vilka metoder har använts?
Beskriv hur samverkan kan se ut såväl mellan skolverksamhet och akademi som mellan olika skolverksamheter, eller mellan olika akademiska verksamheter.
Ta hjälp av andra
För en dialog med rektor/prefekt och/eller kollegor vid den egna arbetsplatsen omkring er ansökan dels för att stärka er argumentation och er text, dels för att ert projekt kommer att kräva deras stöd om det ska genomföras.
ULF utlyser medel till inledande möte mellan lärare, skolledare, forskare för att bolla idéer.
Delta i workshops som anordnas av Lunds universitet eller representanter för din huvudman.
Ta kontakt med forskare eller skolverksamma som du känner till sedan tidigare eller tror kan vara intresserade av din idé.
Preliminär tidsplan steg 1
Ansökan öppnar: 23 juni 2025.
Ansökan stänger: 15 september klockan 23.59.
Beslut planeras till slutet av september 2025.
Bedömningarna görs av Samordningsgruppen för praktiknära skolforskning som är sammansatt av representanter med ansvar för verksamhets- och kvalitetsutveckling hos skolhuvudmännen och forskare från Lunds universitet med relevant kompetens.
Bedömningarna meddelas via e-post. De skisser som har störst potential att utvecklas till fruktbara forskningsprojekt uppmanas skicka in en fullständig ansökan till Steg 2.
Vad är en idéskiss?
En idéskiss beskriver kortfattat projektidén. Att det kallas en idéskiss innebär inte att din ansökan ska vara skissartat. Följande delar ska ingå i skissen:
- En beskrivning av hur frågan har visat sig i praktiken eller hur behovet av ökat professionellt kunnande tar sig uttryck i verksamheten.
- En beskrivning av vad som redan är känt om frågan genom tidigare forskning
- En formulering av projektets syfte och frågeställningar
- En beskrivning av hur projektet ska genomföras i samverkan (design, metod och tidsplan). Här beskriver du vilken typ av dataunderlag som behövs för att undersöka dina forskningsfrågor, vilka aktiviteter som ska genomföras i projektet, när olika saker ska hända och varför.
- En beskrivning av hur projektets resultat kan spridas i samverkan. Kom ihåg att ULF-medlen inte är till för att utveckla verksamheten vid en enskild skola, klass eller barngrupp. Resultaten från ett ULF-projekt måste ha bredare genomslag och relevans för många skolverksamheter. Din skiss bedöms också efter hur du tänker uppnå detta.
- En beskrivning av projektets koppling till lärarutbildningen vid Lunds universitet.
Tänk på att utrymmet för skissens olika delar är begränsat! Se mall här.
Om din ansökan går vidare till Steg 2 kan du få hjälp med att kontakta forskare/skolverksamma inför utformningen av en fullständig projektansökan - läs mer om steg 2 längre ned på sidan. Isteg 2 måste huvudsökanden i projektet ha avlagt doktorsexamen senast det datum som ansökan om projektmedel ska lämnas in, samt vara tillsvidareanställd hos skolhuvudman som ingått ULF-avtal med Lunds universitet eller vid Lunds universitet.
Att tänka på!
När du formulerar din skiss tänk då på följande:
- Att motivera hur forskningsfrågan är angelägen och speglar ett behov i praktiken.
- Att skriva fram hur projektet gynnar elevers lärande.
- Att vara tydlig med hur projektet bidrar till att stärka skolans eller kulturskolans vetenskapliga grund.
- Att beskriva hur studien kan läggas upp för att besvara din forskningsfråga.
- Att visa hur alla inblandade kommer att göras delaktiga i samverkansprojektets genomförande.
- Att beskriva hur projektet tar vara på skolverksammas och forskares respektive erfarenheter och kompetenser i samverkan.
Så här söker ni i steg 1
Idéskisser skickas till joel [dot] waag [at] mhm [dot] lu [dot] se (joel[dot]waag[at]mhm[dot]lu[dot]se) senast den 15 september. Skissen ska skrivas i följande mall: Idéskiss
Preliminär tidsplan steg 2
Ansökan öppnar: 1 oktober 2025
Ansökan stänger: 15 november 2025 klockan 23.59
Beslut planeras till början av 2026
Huvudsökande till skisser från steg 1 som går vidare får ett personligt meddelande via e-post inför steg 2. Samtidigt lämnas besked till de som inte får möjlighet att gå vidare inom denna utlysning med motivering.
Steg 2 innebär att en fullständig projektansökan lämnas in. Utförliga anvisningar kommer med mejl till de som går vidare till Steg 2.
Villkor för huvudsökande steg 2
För att lämna in en fullständig projektansökan i steg 2 måste huvudsökanden:
- ha avlagt doktorsexamen senast det datum som ansökan om projektmedel ska lämnas in
- vara tillsvidareanställd hos skolhuvudman som ingått ULF-avtal med Lunds universitet eller vid Lunds universitet
Forskningsprojekt i ULF sker inom ramen för de ULF-avtal om samverkan kring praktiknära forskning som Lunds universitet och skolhuvudmän har ingått.
Är det bara lärare i skolan som kan söka ULF-medel?
I det första steget av ULF-utlysningen kan alla som är yrkesverksamma och tillsvidareanställda hos skolhuvudman med ULF-avtal, och/eller anställda vid Lunds universitet lämna in en forskningsskiss i samverkan med forskare respektive skolledare/lärare. Exempelvis kan även rektorer och personal anställda inom skolförvaltning och inom elevhälsan söka, i samverkan med forskare från LU, då deras arbete också kan bidra till ökad måluppfyllelse och gynna en skola på vetenskaplig grund.
Måste man som forskare vid LU ha kontakt med lärare/skolledare i steg 2
Ja, men idé om samverkan formuleras redan i steg 1. I syfte och skiss ska former för samverkan framgå och det skall synas i idéskissen hur samarbetet är tänkt att fortsätta. I steg 2 ska kontakt vara etablerad mellan forskare och skolverksamhet och ansökan skall formuleras i samverkan.
Måste man som lärare/skolledare ha kontakt med forskare vid LU i steg 2
Ja, men idé om samverkan formuleras redan i steg 1. I syfte och skiss ska former för samverkan framgå och det skall synas i idéskissen hur samarbetet är tänkt att fortsätta. I steg 2 ska kontakt vara etablerad mellan forskare och skolverksamhet och ansökan skall formuleras i samverkan.
Inom ULF-LU verkar olika typer av samverkan viktigt. Hur kan sådan samverkan se ut?
Samverkan mellan akademi och skolhuvudmän är central inom ULF, men även inom den egna organisationen uppmuntras olika typer av samverkan. Hos huvudmannen kan det exempelvis innebära samverkan mellan olika skolformer och huvudmän, men även samverkan mellan olika professioner. För universitetet kan det exempelvis vara en tvärvetenskaplig och flervetenskaplig ansats. Läs om tidigare beviljade projekt inom ULF-LU för inspiration!
Hur fördelas ULF-projektmedel i ett projekt?
Om ansökan går vidare till steg 2 så skall en projektbudget lämnas in. Projektbudget skall tas fram i samverkan. Det innebär att ULF-medlen kan användas på det sätt som är lämpligt för det enskilda projektet.
Några slutgiltiga tips!
När du skrivit klart din skiss gå då tillbaka till ursprungsfrågan och se om det som är skrivet är i linje med den.
Våga lita på att din idé är viktig!

Praktiknära skolforskning är en bestämning som betonar forskningens närhet till de aktiviteter, aktörer, situationer och processer som studeras. Sådan forskning kan sägas intressera sig för den förhandenvarande situationens karaktär (Lewin, 1954) och inte endast för generella ”lagar” rörande det ena eller andra fenomenet. Närheten till det som studeras kan uppnås med hjälp av en rad olika forskningsmetoder, så som exempelvis deltagande observation och intervju. Det centrala är att metoderna används för att komma nära aktörer och deras aktiviteter och situationer. Inom praktiknära skolforskning betonas ofta värdet av att de aktörer vars aktiviteter studeras också är subjekt i exempelvis planering, genomförande och rapportering av forskningen. Samverkansmodellerna ska leda fram till forskning som är relevant för skolan genom att yrkesgrupper inom skolan ska kunna ta initiativ till forskning, inte bara forskare inom akademin. Visionen är att samverkansmodellerna ska vara grunden för professionellas yrkesutövning inom skolan och för lärarutbildningen. Forskningsfrågorna som tas fram ska alltså formuleras tillsammans av forskare och skolans yrkesverksamma för att forskningen ska utgå från verksamhetens behov på ett djupare plan.
Enligt skollagens ska all utbildning ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (kapitel 1, 5§). Lärare och skolledare ska basera sin yrkesutövning på forskning, såväl som systematiskt utforska och pröva sin egen verksamhet. Det betyder också att skolutveckling ska genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt. Allt detta sker idag i för liten utsträckning. Det finns också ett upplevt glapp mellan teori och praktik som gör att utbildningsvetenskaplig forskning inte alltid kan tillämpas i skolans verksamhet. Därför finns ett stort behov av att utveckla hållbara samverkansmodeller mellan skola och akademi.
ULF ska alltså leda till vidareutveckling av kvalitet i såväl skolans verksamhet som i lärarutbildningarna på lärosätena samtidigt som det ger lärarstuderande möjlighet att medverka i processer där ny kunskap bildas genom forskning och professionens beprövade erfarenhet. Denna målsättning ska konkretiseras i ett antal avtal mellan huvudmän och lärosäten där både kortsiktiga och långsiktiga ambitioner för samverkan skrivs fram.
Totalt ingår 25 lärosäten i den nationella ULF-verksamheten. Musikhögskolan i Malmö ingår i SYD-noden som leds av Malmö universitet. Lunds universitets deltagande i ULF leds av Musikhögskolan i Malmö.
Alla medverkande tecknar ULF-avtal
Alla lärosäten som ingår tecknar avtal med en eller flera skolhuvudmän – ett ULF-avtal. Begreppet ska föra tankarna till läkarnas ALF-avtal som finns inom hälso- och sjukvården och som har varit förebild för ULF. ALF-avtalet ger exempelvis läkare möjligheter att kombinera sitt kliniska arbete med forskning, och läkarstudenter möjlighet att göra sin praktik i de miljöer där klinisk forskning bedrivs.
Musikhögskolan i Malmö har i dagsläget två forskningsprojekt med finansiering från ULF, två postdoktorandprojekt och fyra doktorandprojekt med inriktning praktiknära skolforskning:
- Bedömning och betygssättning - komplexa aspekter av musikläraryrket (Johanna Antonsson)
- Inkludering och elevinflytande i kulturskolor (Adriana Di Lorenzo Tillborg)
- Körsången i musikundervisningen (Lena Ekman Frisk)
- Den digitala eleven – utmaningar och möjligheter med datorn som instrument i musikundervisningen (Anna Houmann, Joakim Barfalk, Erik Lundahl – Ystad Gymnasium och Per Berlin Englund – Rytmus Malmö)
- Studenter för skolutveckling – utvecklingsprojekt för gymnasieskola (Anna Houmann, Ystad Gymnasium, Rytmus Malmö, Mega Musik, Malmö latinskola, Spyken)
- KIG: Spänningsfält och Utmaningar inom Klassisk Instrumental Gruppundervisning (Ida Knutsson)
- Konstnärligt uttryck i gymnasiets musikundervisning – uppfattning, undervisning och bedömning (Markus Tullberg)
- Music Education & Sustainability: a practice-based research project (Lina van Dooren)
ULF ska:
- medverka till att yrkesverksamma i skolan får en aktiv roll såväl i kunskapsproduktion och forskning som i utvecklingsarbete.
- skapa förutsättningar för disputerade lärare hos skolhuvudman och forskare inom akademin att initiera och bedriva praktiknära forskning i samverkan.
- medverka till att utveckla lärarstudenters kunskaper om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, genom teori och praktik i hela förskollärar- och lärarutbildningen.
- skapa långsiktigt hållbara samverkansmodeller för forskning och utveckling. Samverkansmodellerna kan se ut på olika sätt, de kan till exempel vara en gemensam forskningsmiljö eller en delad tjänst.
- präglas av jämlika villkor mellan skola och akademi. Det innebär till exempel att yrkesgrupper inom skolan också ska kunna ta initiativ till utvecklings- och forskningsprojekt, inte bara forskare.
Kontakt
Anna Houmann
Professor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
anna [dot] houmann [at] mhm [dot] lu [dot] se (anna[dot]houmann[at]mhm[dot]lu[dot]se)
Joel Wååg
Projektkoordinator ULF
joel [dot] waag [at] mhm [dot] lu [dot] se (joel[dot]waag[at]mhm[dot]lu[dot]se)

Samordningsgrupp för praktiknära skolforskning vid LU
- Anna Houmann
Musikhögskolan i Malmö - Adriana Di Lorenzo Tillborg
Musikhögskolan i Malmö - Mona Holmqvist
Utbildningsvetenskapliga institutionen - Alastair Henry
Utbildningsvetenskapliga institutionen - Cornelia Nyström
Mega Musik gymnasieskola - Joel Wååg
Musikhögskolan i Malmö - Krister Åkesson
Staffanstorps kommun - Lars Andersson
Musikhögskolan i Malmö - Magnus Ekwall
Malmö kulturskola - Malin Bardenstam
Skånes Kommuner - Sinikka Neuhaus
Utbildningsvetenskapliga institutionen - Stefan Norrestam
Lunds kommun
