Doktorand, forskarutbildning i musikpedagogik
Kulturskolor, policyprocesser och inkluderingsdiskurser
Trots att det finns en kulturskola i circa 97 % av Sveriges kommuner, har dessa skolor inga nationella styrdokument. Nyligen har dock den svenska regeringen initierat en utredning för att föreslå en nationell strategi. Syftet med min avhandling är att undersöka de diskurser som framträder när kulturskoleledare pratar om sin egen praktik, om policyprocesser och om inkludering.
Svensk musikpedagogisk forskning saknar ledarskapsperspektiv på kulturskolor. Med tanke på den viktiga roll som kulturskoleledare har i policyprocesser, fyller denna undersökning ut kunskapsluckor i en tid av omprövningar av kulturskolans uppdrag.
Länk till intervju i Kulturskolepodden
Art and Music Schools, policy processes and discourses of inclusion
Despite the fact that about 97 % of Sweden’s municipalities finance Art and Music Schools, such schools have no national policy documents. Recently, however, the Swedish government has commissioned an investigation to suggest a national strategy. The aim of my PhD thesis is to investigate the discourses that emerge when Sweden’s Art and Music School leaders talk about their own practice, policy processes and inclusion.
The Swedish music education research field lacks leadership perspectives on Art and Music Schools. Because of their leaders' important role in policy processes, this research project may contribute with new knowledge in a period of challenging the music and art schools' mission.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
- Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2021) Studies in Music and Music Education
Doktorsavhandling - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2020) Policy Futures in Education, 18 p.391-409
Artikel i tidskrift - Anders Rønningen, Cecilia Jeppsson, Adriana Di Lorenzo Tillborg, Hanna Backer Johnsen, Finn Holst
(2019)
Rapport - Eva Sæther, Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2019) Advancing music education in Northern Europe
Del av eller Kapitel i bok - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2019) Centrum för barnkulturforsknings skriftserie, 51
Del av eller Kapitel i bok - Adriana Di Lorenzo Tillborg, Live Weider Ellefsen
(2019)
Konferensbidrag: abstract - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2019) Policy Futures in Education
Artikel i tidskrift - Cecilia Björk, Adriana Di Lorenzo Tillborg, Marja Heimonen, Finn Holst, Anne Jordhus-Lier, et al.
(2018) Finnish Journal of Music Education
Artikel i tidskrift - Eva Sæther, Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2018) , p.198-198
Konferens - annat - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2018) Proceedings of the 19th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media , p.81-90
Konferensbidrag - Adriana Di Lorenzo Tillborg, Patrick Schmidt
(2018) , p.71-71
Konferensbidrag: abstract - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2018)
Affisch - Eva Sæther, Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2018)
Konferensbidrag: abstract - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2017) Finnish Journal of Music Education, 20 p.59-76
Artikel i tidskrift - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2017)
Rapport - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2017)
Konferensbidrag: abstract - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2017)
Konferensbidrag: abstract - Adriana Di Lorenzo Tillborg
(2016)
Konferensbidrag: abstract